Gillenia trifoliata - blomstrende busk

I dag har jeg vært på besøk hos Eli Marie Reiten som driver frem egne planter. Hun presenterte meg for en Gillenia trifoliata, en busklignende plante som ikke er av de vanligste å se i våre hager. Hun husket at vi hadde sett på en slik busk i den Hvite hagen på Sissinghurst i London da hagelaget var der på besøk i fjor sommer.

Vil du se fra besøket der kan du klikke her Sissinghurst Castle and Garden

Gillenia trifoliata har rødlige greiner og vevre, hvite og små blomster.
Sånn ser blomsten ut etter at jeg har plantet busken.
Den skal kunne bli opp til en meter høy i løpet av en sommer. Til høsten vil den endre farge for deretter å visne helt ned til vinteren.
Om alt går som det skal så vil den dukke opp igjen til våren, og vi vil igjen få glede av den flotte planten.

9 kommentarer:

  1. Verkligen en fin planta! Söta vita blommor också. Hoppas den klarar vinter hos dig/ Kram Titti

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte også den der tidlig i våres (fra et norsk nettfirma).
    Den var bitteliten, men står med noen små blomster nå. Artig plante.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende om den blir så stor som de lover :-)

      Slett
  3. Den kjøpte jeg også i sommer :)
    Veldig søt plante! Jeg hadde den der jeg bodde før, og den kom fint igjen hvert år.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å se at du har erfaring med den. Satser på at det går bra her også. Han en fin kveld du og :-)

      Slett
  4. Den kjøpte jeg i fjor og i år har den vokst bra. Jeg så den i en hage i nærheten av oss for noen uker side, og jeg ble overrasket over hvor stor den blir. Der var den minst 1 meter høy og bred. Da jeg kom hjem flyttet jeg den slik at den har bedre vokseplass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alltid like lett å beregne stor nok vokseplass nei. Da er det greit å kunne flytte litt rundt.

      Slett
  5. Hei!
    Den kommer du til å bli veldig glad i. Her har den blitt over en meter og blomstrer flott.
    God julikveld! Anne

    SvarSlett