Hjemme etter ei uke på ferie

Det er alltid spennende å komme hjem etter å ha vært borte noen dager. Har plantene tørket ut eller er det større sansynlighet for at de har druknet. Det så ikke så verst ut med det samme.

Dahliaplantene har kommet med blomster, i alle fall noen av de. Det ble jeg veldig glad for. De sådde jeg fra frø i fjor, så har de overvintret i kjelleren og mange, mange knoller ble plantet i krukker og dyrket frem tidlig i vår, noen inne og noen i pallekarmen. Se så flotte. Hadde det bare nå sluttet å regne!
Humlene sloss om plassen, så Dahliaen er nok fristnene for disse, og det er jo bra.
Jeg flyttet flere av plantene bak til inngangspartiet i håp om at de står litt med i ly der.
Navnet på disse Dahlia eller sommergeorginene er "Redskin" En uvanlig fargesterk georginesort som blomstrer i vakker kontrast til det mørkt rødglinsende bladverket, ifølge informasjon fra frøposen.
Når jeg nå skulle lese på frøposen for å skrive her, så ser jeg at jeg burde toppe plantene og ta bort den første blomsterknoppen! Opp og ut i regnet for å klippe ned et par av plantene. Knuppene fikk komme inn i stuen.
Tilbake til inngangspartiet i et lite solgløtt
Den Mauretanske kattosten blomstret fint da vi kom hjem.
Flott farge på disse Kattostplantene.
Nok en fargenyanse på en av Sommergeorginene
Vi og plantene ønsker oss sol og litt varme
Stemorsblomstene tålte godt å "være aleine hjemme" ei stund.
Klatrerosene bugnet heldigvis...
Men de ville nok hatt det bedre uten dagevis med nedbør.
Jeg er glad i disse rosene. Hver enkelt av de er store og kraftige.
Vått og grått, men det lyser opp litt med blomster.
Kattost, Steppesalvie og Klematis
Kjenner ikke til hvilke Clematis dette er, men ser at det kan være "President"
Her er Løvemunn, kjøpt som sommerblomster hos Haug Gartneri i fjor, men som kom opp igjen i vår, og er nå mye høyere og kraftigere enn noen gang tidligere, i flere vakre farger.
Mer Løvemunn
Lyser opp i landskapet.
Steppesalvie plantet vi på seinsommeren i fjor. Den kommer fint igjen i år.
Sett fra stuevinduet 
På østterrassen vokser tomatplantene over all forventning. Om det blir like mange tomater som blomster blir vi riktig så fornøyd, men det blir i alle fall en stund til fortsatt.
Satser på at sola kommer i morgen! 

2 kommentarer:

  1. Så flotte sommerblomster du har! De gir mye gleder gjennom hele sommeren. Dahlia Redskin hadde jeg også i noen år. Bladverket på de er helt nydelig!

    SvarSlett
  2. Så stas å komme hjem til sånn en vakker blomstring! Spesielt kjekt med selvsådd Dahlia. De ble jo riktig fine. Jeg glemmer hvert år når det skal såes, hvor vakker Løvemunnen er. Neste år!!!
    Nyt hagen din.

    Jannicke

    SvarSlett