#Blooming friday - Sommerens prosjekt "Pallekarm"

Denne ukas utfordring fra Hélena med bloggen Bland rosor och bladlöss - Blooming friday - er "Sommerens prosjekt". Prosjekt pallekarm er et av mine prosjekt som jeg har planer om å benytte på en bedre måte neste år.

Prosjektet startet med å få tak i en europapall med pallekarm. Det finnes mange bedrifter som har mange av disse til overs. Vi var heldig å få de.
Jeg valgte å beise pallekarmen med samme farge som huset vårt.
Pallekarmene er utformet slik at de kan bygges sammen med flere karmer i høyden. Jeg valgte å ha kun en karm denne gangen.
Vi kjøpte solide hjul med bremse som jeg skrudde fast under pallen, så kan den enkelt flyttes rundt.
Klar for å trilles rundt til terassen.
Karmen ble kledd med sort plast og gamle aviser. Så fylte vi med jord og gjødsel.
Hos Felleskjøpet fant jeg en flott nyhet. Der kjøpte jeg et gjennomsiktig plastdeksel som er laget for å passe til pallekarmer. Ikke nok med det, den er utstyrt med er løftearm som sørger for at lokket løfter seg når temperaturen under lokket blir mer en 20 grader.
Løftearmen fungerer helt ypperlig

En av feilene jeg gjorde i min iver i vår, var å plante alt for tett.
 Ruccolasalaten smakte fortreffelig ei kort stund, men plutselig hadde alt grodd kraftig. Alt blomstret og var egentlig ikke spiselig lenger. Neste vår må jeg rette litt på dette.
Nå i høst prøver jeg meg med et nytt eksperiment. Jeg har satt ned stiklinger av Buksbom, salvie og lavendel. Håpet er at de skal rote seg i den lune atmosferen under plastdekselet. Må bare huske å fjerne løftearmen før kulden kommer. Den tåler nemlig ikke frost.
Jeg gleder meg til å se andre bloggere sine bidrag til ukas utfording i "Blooming friday" - adresse

http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2014/10/sommarens-projekt.html

1 kommentar:

  1. Så smart. Og det lokket var jo genialt.
    Jeg er veldig spent på de stiklingene dine. Jeg har aldri prøvd dette før, men det hadde vært en veldig fin måte å få mange planter på.
    Line

    SvarSlett