Dahlia - fra frø til fullverdig plante

Jeg er stolt, selv om det har tatt veldig lang tid. Første blomsten på den gule Dahliaplanten sprang ut i dag, 9. oktober. Jeg sådde frø den 6. mars, altså for sju måneder siden. Hadde vi hatt en mer normal sommer ville jeg aldri fått se denne nydelige blomsten.
Sommergeorgine eller Dahlia med en intens gul farge. På frøposen står det uvanlig fargesterk georginesort som har blomster i vakker kontrast til det mørkt rødglinsende bladverket. Jeg må jo si meg enig, men så kommer det, "sorten er tidlig og ganske hardfør". Tidlig var no så da, tidlig på høsten kanskje :-)
Den orange planten har hatt ett par-tre blomster litt tidligere i høst, men først nå har den mange knopper. Denne er jo også uvanlig fargesterk kan man si.
Jeg har mest lyst å ta disse med inn i stuen. Kan ikke la de stå ute om det blir kaldere i luften. Vil jo gjerne se at flere knopper spretter ut.
I vaskerommet var den spede begynnelsen, lunt og lyst sammen med tomatplanter og annet.
Senere fikk de komme inn på et lyst men svalt rom. Deretter fulgte en lang prosess med herding. Jeg satte de ut på terrassen på dagtid og bar de inn igjen om kvelden. Til slutt fikk de stå ute. Så ikke ut til å trives noe særlig. Fikk lus på seg som jeg fikk bukt på ved bruk av grønnsåpeblanding. Jeg hadde igrunnen ikke trodd at det skulle bli til noe mer med dette prosjektet, men så kom belønningen altså i dag. Herlig!
 Sommergeorgine - eller skal vi heller si Høstgeorgine?
"Redskin" - Dahlia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar