Fagerlia - Ellen og Guro sitt barndoms paradis

Vi kjøpte hus i Fagerlia i november 1982. Vertikaldelt enebolig øverst oppe i Per Bolstadvei og siste huset før inngangen til turveien på Akslafjellet. Året etter kom Ellen til verden, prinsessen på Blåbærhaugen ifølge Einar S. Ellefsen, som var naboen vår på den tiden. Fire år etter kom lillesøster Guro til verden. Hagen og skogen i nærområdet var både spennende og flott for barn å vokse opp i, og utsikten var fantastisk.

Gjerdet kom fort opp, en nødvendighet når man bor så bratt med små barn.
Brudespirea og jentene pyntet til 17. mai!
Utsikt fra hagestua etter at vi bygget inn inngangspartiet.
Slik så hus og hage ut etter at vi hadde bodd der i noen år. Inngangspartiet var bygd inn. Hekk og busker var kommet godt i gang. Japansk prydkirsebærtre hadde fått sin  plass i "gropa" som også inneholdt blåbær, jordbær og stikkelsbær.
Denne uken tok jeg med kamera og gikk tur tilbake til gamle trakter. Jeg er der ofte. Det er kun tyve minutters gange fra der vi bor i dag, og det er som sagt inngangen til turveiene på Akslafjellet.
Her er Per Bolstadvei i dag og øverst ligger "vårt" hus.
Her er noe av utsikten vi flyttet fra. Nå bor vi i området i lavlandet omtrent midt på dette bildet, og her har vi jo andre kvaliteter.
Denne ekstra høye og smale Thujaen plantet jeg da vi flyttet inn. Tidligere hadde jeg den i en krukke på terrassen i blokkleiligheten min. Ante nok ikke at den med tiden skulle bli så stor.
De hyggelige nye eierne har fortsatt å bygge ut. Garasje med flott vinterhage.
Her er "blomsterenga" Guro husker som sin barndoms drømmested.
 "Bukken" er navnet på dette området. Her lekte også jeg da jeg var barn.
Her rente vi akebrett vinterstid og plukket blomster om sommeren!
En ypperlig leikeplass for Ellen, Guro og venner!
Inne i skogen her endte skiløypa!
Stien opp mot Bukken
Så et glimt fra Trollskogen, før vi kommer til vårt mål som ofte var....
Høybenken!!!
Et fantastisk utsiktspunkt.
Været var nydelig nå i vinterferien :-)
Jeg hadde med matpakke og tok lunsjen min her, før jeg fortsatte fjellturen.
Ha ei riktig god helg :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar