Chili og tomater

I dag var det tid for å prikle resten av chili og tomatplantene. Nå må de små pottene gjøres klar for førkultivering av sommerblomster. Våren kommer med stormskritt. Til og med Brudespirea og Sibirkornell er i ferd med å spire. Morgenstunden har vært helt fantastisk i disse dager.
Fantastisk å våkne opp til slike dager!
Det lysner av dag!
Morgenstund har gull i munn :-)
Så til arbeid. Ned i kjelleren for å hente frem selvvanningskassene fra i fjor. De fleste tomatplantene har jeg allerede priklet over i potter med en plante i hver potte. Nå er det resten, de minste, som må få plass. Så forsøker jeg nok en gang å plante de i lange balkongkassene, for så å plassere de i vinduskarmen på stua.
Det er fullt i vaskerommet og på kjøkkenet, så derfor må jeg finne på noe annet. Jeg må jo snart ha plass til å så sommerblomster og annet.
Klar til dyst!
Jeg festet et espalier av pil ved å knytte tau rundt vanningssystemet i kassen og fylte deretter opp med mold. Dette var etter den ideen jeg kom på i fjor. Det fungerte fint da! Så får plantene noe å klatre i.
Så da er vi i gang igjen :-)
Full kontroll med tomatplantene plassert rett ved "kontorplassen" :-)
Dagen er fortsatt fin og med ett lå en ørn over oss og speidet. Den forsvant fort da jeg kom med kamera så det ble ikke akkurat noe nærbilde.
Da er det tid for å plante resten av Chiliplantene i egne potter. 
Jeg sådde Chili den 16. januar og priklet de første den 12. februar. Nå skriver vi 25. februar, så da tar vi resten. Planen er å ha jord i bunnen av en selvvanningakasse. Så plasserer jeg de enkelte krukkene oppå jorda og satser på at vanningssystemet vil fungere. Det er vel verd et forsøk.
Det er en plasskrevende hobby jeg har fått meg :-)
Her er gode råd dyre og jeg må tenke ut en plan. I kjelleren står et hagebord som kan tas i bruk, og Guro bruker ikke rommet sitt så ofte! Der er det lyst og kjølig. Jeg henter opp bordet og plasserer plantene på det. Du er likevel hjertelig velkommen hjem når du måtte ønske det Guro :-)
Fornøyd :-)
Og her ble jo plass til enda flere planter!!!
Men nå er det middag. Og i kveld er det møte i Hagelaget :-) 
Ha en riktig fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar