Prosjekt fra hyttehagen 2018

Vi har fortalt om våre prosjekter med terrasse på hytta tidligere, både riving og gjenoppbygging og steinsetting ned mot vannet. I år har vi fortsatt en endring av terrenget mot øst for terrassen. Der går det bratt ned mot vannet, ja tidligere gikk det bratt helt ned til vannet.

Hele området var dekket av det vi på vår kanter kaller "Indianermat". Det sprer seg noe så enormt og er ikke helt enkelt å få bort. Tidlig i sommer gikk jeg igang med å rive opp røtter av disse. Vi fylte opp to breddfulle tilhengerlass og Gus kjørte de til gjenvinningsplassen.


Så var det store, kraftige bregner som sto for tur. Jeg synest disse bregnene er flotte, men ikke når de overtar hele eiendommen. Da blir det for mye.

Flotte og grønne men noen av de må bort, og det er ikke enkelt!!!
Her måtte jeg til med både spade og spett, stå på spettet og hoppe på det og til slutt måtte jeg ha hjelp av Gus for å rive løs siste restene og få de fraktet bort.


Det samme måtte til når jeg skulle fjerne ei rot av ei gammel, stor bjørk som ble saget ned for mange år siden.


Godt gjengrodd med mose og annet, men med spett og hakke fikk jeg bukt med denne rota. Til slutt klarte jeg å grave opp og sage av det som var gjømt under jorda og fikk lempet restene lenger nedover, slik at de ble endel av fyllinga som skulle komme etter hvert som Gus gravde frem stein og jord fra kjelleren på hytta vår.


Her ser man hvor bratt det var nedover en tidlig vårdag i 2017
Det var utrolig tørt store deler av sommeren i år og den lille elva vår var ganske tørr. Dermed fikk vi plassert noen av steinene som Gus har gravd frem fra kjelleren, både i elva for å skape bedre vannspeil og ned langs kanten mot vannet for å få en slags forstøtningsmur


Så fylte Gus på lass på lass på lass på lass med jord og leire fra kjelleren. Jeg fikk jobben med å planere massen.

Mye stein og noen av de faktisk kjempeflotte. Dermed blir det også etter hvert ei fin steintrapp nedover skråninga.
Graving og mer graving, ikke heile tida men med jevne mellomrom gjennom heile sommeren og høsten

Nye ideer og mer graving, så får vi en enda større, liten sitteplass, tenker vi.

Den nye plassen blir en fortsettelse av platten foran steinmuren.


Fortsettelse følger :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar