Nytt bed langs steingarden

At jeg har blogget lite fra hagen vår i sommer betyr ikke at vi ikke har holdt på her, snarere tvert imot. Vi har hatt et flott vær for hagearbeid i flere uker. Man kan liksom ikke "ta laus" og reise herfra. Når man har fått litt hagedilla så dukker det opp flere og flere krukker, blomster og planter som har behov for daglig stell og vanning. Det vet alle hageinteresserte!

Ett av prosjekta var å gjøre noe med plassen langs steingarden mot øst. Her var vi vant til at jorda alltid var fuktig. Hva som har skjedd vet jeg ikke. Det kan være at trærne vi har plantet her drikker mye vann, men tørt ble det i alle fall. Så tørt at selv om jeg vannet så hjalp det ikke noe særlig. Det kan man se på sypressen. Den har blitt gul inne ved stammen. Det hører med til historien at nå får de vann!!! Det bøtter ned med jevne mellomrom om dagene.
Jeg bestemte meg for å stamme opp Sypressen enda mer. Da får vi inn mer lys til andre planter og ideen om å utvide bedet tok form. Vel og bra med all planlegging og tegning i løpet av vinteren, men det er ute i terrenget og virkeligheten at jeg ser hva jeg vil gjøre.


I forbindelse med et annet prosjekt i hagen fikk vi til overs endel kant- og murstein. Jeg plasserte de ut for å se hvordan jeg ville forme bedet. Samtidig ville jeg fjerne gresset runde plommetreet i håp om at det skal få bedre vilkår. 
Da jeg skulle starte jobben med å spa opp torva skrådde jeg kantsteinene enda litt for å få plass til flere planter. Jeg har jo vært på hagemesse i Dokka i sommer. Da må det gjøres plass for planter!
Vi vet alle at det er tungt å spa opp torv. Med litt list og lempe og tålmodighet så går det bra likevel.
Flytte "malen" litt og stikke ut forma, så går det. Litt etter litt. Denne dagen var det varmt!!!
Bort med torva og på med mer jord. Noen krukker med påskeliljeløk fra i vår har stått i en krok. Jeg la de rundt plommetreet. Ikke rette tidspunkt å gjøre dette antagelig men kommer de så ser jeg på det som en bonus.
Litt fintenking på hvor ting skal plasseres. Studie av hvor sola kommer til og hvilke planter som trives med hva. Dette bedet ser vi fra stuevindua så vi vil gjerne ha noe fint her. Kanskje ikke den ideelle plassen for roser men jeg prøver.
Dette er en mørk rød rose. Jeg har sett den hos flere bloggere og jeg håper den vil trives hos oss.
Munstead Wood Austin rose - oppkalt etter hagen til den berømte hagearkitekten Gertrude Jekyll i Surrey.
Jeg kjøpte rosen hos Haukebø gartneri i Molde i forbindelse med at jeg var der på ei hagevandring i regi av Hageselskapet.
Munstead Wood - Mørk rød. Store, tettfylte blomster, sterk duft. Remonterende, buskete vekst.
Bergknapp "Touchdown Teak" - Hylotelephium syn. Sedum
Denne sorter har spektakulære, brunlige blader. Blomstene er rødrosa og kommer i skjermer i august. Høyde 20-25 cm.
Kjøpt hos Garden Living på messe på Dokka.
Aster asperulus
En relativt ny asterart fra Himalaya. Den danner luer/tepper med store stjerneformede blålilla blomster. Høyde 30 - 40 cm.
Kjøpt på Dokka av www.gardenliving.no 
Høstfloks "Nora Leigh" Phlox paniculata
En brokbladet sort av høstfloks. Blomstene er lyrosa med mørkere rosa øye. Høyde 80 cm
Kjøpt av Garden Living på hagemesse i Toten.
Håper de trives i det hjørnet den har fått og at den brer noe om seg.

Bronseblad og Hosta har stått her i henholdsvis 3 og 2 år.
Blomstrende Hosta - fotografert i dag mellom regnbygene. Nydelig lilla farge.

Astilben kommer også igjen. Den har klart seg fra tiden før Sypressen ble oppstammet.

Noen planter står fortsatt på vent. Her er plass til mer!!!

I venstre hjørnet av bildet ser vi Rabarbra som kommer igjen for andre gang i år.

Måtte også ta med et bilde fra i dag, selv om den er plassert et annet sted i hagen. Den blomstrer for andre gang i sommer.
Gudeblomst - Red Wings - Dodecatheon pulchellum 
Denne kommer fra Eli Marie Reiten - https://www.facebook.com/elimarie.reiten?fref=ts 


6 kommentarer:

  1. Herlighet så mye jobb det må være , men jammen har dere det fint i hagen ! Ja før i tiden , i gammle dager så å si , så var det jo alltid en stor bar flekk rundt trær og busker , nå gjør vi ikke sånt lenger , men det hadde nok noe for seg . God kveld til deg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen mener det gir mer kraft til trærne når gresset ikke vokser helt inntil. Et forsøk er jo greit. :-)

      Slett
  2. Så flott det ble da! Jeg er ikke så begeistret for sypresser, men den ble jo så fin oppstrammet:)
    Og så gøy at gudeblomsten blomstrer igjen til deg. Min kaukasusprimula blomstret to ganger i fjor, men i år kom det ingen blomster på den. Ble nok utslitt stakkar, så da satser jeg på blomster til neste år.
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Håper gudeblomsten kommer igjen til våren også. :)

      Slett
  3. Jeg liker spesielt godt den runde avslutningen av bedet rundt plommetreet.
    Det la jeg merke til med en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, den var jeg fornøyd med. Står litt i stil med en annen halvrunning i hagen :)

      Slett