Hagevandring hos Anniken i Molde

Hagelaget i Molde hadde invitert til hagevandring i Anniken Kortgård sin fantastiske hage ved sjøkanten rett vest for Molde sentrum.

Familien min og jeg kjente Anniken og familien hennes da vi var barn og jeg ville svært gjerne treffe henne igjen og samtidig få se hennes hage. Derfor dro jeg sammen med ei venninne, fra Ålesund til Molde, for å bli med på dette.
Lykkelig er jeg for det!
Det viste seg at Anniken ikke bare er dyktig med hage. Hun har også en genuin interesse av gjenbruk. Det viste seg blant annet her. Hun oppsøkte et verksted og fikk et oljefat, pusset det opp og brukte det til å plante i. Den kraftige kjettingen som er plassert rundt fatet og de imponerende steinene terrassen er bygget opp av  gir et imponerende inntrykk.
Jeg er ikke sikker på hva dette har vært brukt til i et tidligere liv, men det viser litt av Anniken sin kreativitet i hagen.
Se på disse flotte steinhellene.
God plass til å ta imot gjester med mulighet til å dekke til mange rundt et kraftig, stilig bord. Smart med kraftige jul. Her er det meste godt gjennomtenkt.
Det er bygget  en kraftig mur opp fra stranden. Lett å forstå at det kan være nødvendig siden vind og hav ganske sikkert kan være ganske heftig her til sine tider.
Også i muren vokser det planter og jammen har en duftende Sjasmin fått fotfeste her.
Huset og diverse uthus er fint tilpasset naturen med gresstak og mørkt treverk. Mange spennende trær vokser rundt på hele eiendommen. Skulle gjerne vite hva dette treet heter. Acer shirasawanum Aureum. iflg. Martin.
Rundt eiendommen er det satt opp ekte skigarder. Fungerer også ypperlig til støtte for klatrende planter og høye stauder.
Så mye spennende å oppdage i alle kriker og kroker og på tak.
Her er så mye spennende planter i hagen men jeg må innrømme at jeg ble ekstra hekta på design. Så eventyraktig med en slik "brønn" med gamle skiferheller som avslutning. 
Noen av trærne viser også kreativitet.
Se den vakre Peonen også den med stein som bakgrunn.
For en praktfull hvit peon!
Jeg vet ikke navnet på rosen men antar at det er en Austinrose som dufter fantastisk.
Fargene i hagen treffer meg rett i hjertet. Bare nydelig.
Stein og planter i skjønn forening.
Det er så gjennomført!
På nordsida av hovedhuset.
Tenk å ha sin egen slipestein fra den gang da!

Ett tre er ikke alltid bare et tre.
Anniken er ganske sikkert glad i blått, både i planter og krystaller.
Er det hjorter, eller?
Jeg måtte ta en ekstra runde for "å fange" noen av de fasinerende tingene som var plassert rundt om i hagen.


Er det ikke herlige da?
Så finner vi jo fargene igjen i blomstene.


Det er så fasinerende og spennende.
En fantastisk dag i en fantastisk hage. Ikke rart at vi var 100 personer med på denne vandringen.
Tusen takk for meg, Anniken!

2 kommentarer:

  1. Spennende bilder Fra ditto hage.
    Det gulblada busken du lurer på (bilde 8 ovenfra), er Acer shirasawanum Aureum.

    SvarSlett