Innredning i Lysthuset

Lysthuset ble ferdig "i grevens tid". Det passet veldig bra å kunne sette inn hagemøblene nå. Likeså var det greit å ta inn endel av plantene som ikke kan være ute når det blir kaldt.

Det jeg virkelig har gledet meg til er å hente til byen dette grønne bordet. Det har stått på hytta siden vi kjøpte den og jeg har alltid likt både fargen og fasongen. Passer godt i et lysthus mener jeg.
Smijernsbordet inne i kroken har vi arvet etter min mor. Det er antagelig mer en 60 år gammelt og er laget ved Metallvarefabrikken i  Ålesund av min onkel, mamma sin bror. Mamma lakket det etter hvert i gull, men nå kan vi se at det tidligere har vært hvitt. Koselig å hente frem igjen. Hyggelig med blomster rundt.
Så kjekt at plantene står i full blomst fortsatt.
Pelargonia har fortsatt masse knopper.
Herlig med rosa i vinduet.
Vi bar inn ei stor bøtte med en helt spesiell Pelargonia. Vet ikke hva den heter, men det er avlegger fra en gammel plante og jeg har fått den av ei venninne. I bakkant vokser en Clematis recta purpurea. Ser ut til at den fortsetter å strekke seg opp etter trestammen selv etter at vi flyttet den inn.
Taklampa flyttet vi bort til vinduet. 
Koselig når mørket faller på ute, og stearinlysa blir tent inne.
Vi koser oss i Lysthuset både morgen og kveld.
Observante lesere kan se at Gus har hentet inn mange flere "fyllegubber", i alle fasonger.
Her har f.eks. den herlige Munken fått plass ved siden av en Blodbeger, som ikke har kommet særlig langt enda. For vått og kaldt ute i år antagelig. Kanskje den kan trives bedre i Lysthuset?
Her har han jammen ei "Fyllekone" også!
Stilig er de disse karene. En cowboy og en flott herre med bowlerhatt.
Og hva er nå dette? Kaptein Sortebill eller?
Høyt og lavt! Her har vi også et lite hus som skal si oss noe om hvilke vær vi får. En engelsk jeger og en typisk norsk kar.
Brusåpner og vinåpner på en benk, en modell av et badekar som i tidligere tider ble brukt som askebeger. Vi koser oss med å hente frem gamle saker og ting fra skuffer og skap. Moro!
Fra loftet har vi hentet frem et gammelt skap. Vi kjøpte det for mange år siden i en bruktbutikk i Sverige, men etter hvert måtte det vike plassen for en skyvedørsgarderobe og har lagt lagret på loftet. Kjekt å kunne hente det frem igjen. Lyskronen i hjørnet har også lagt på loftet, lenge, lenge.
En av kuplene er dessverre knust, men det ordnet vi på denne måten. Koselig med lys i mørket.
Ute bøttet det ned med regn, men her inne var alt tørt.
En liten nyinnkjøpt vifteovn med fake flamme sørger for at det blir varmt inne når det er kaldt ute.
Lyser opp i mørket også.
Matros og Fisker.
Så da er planter og hagemøbler på plass og vi koser oss.

Ha ei riktig fin helg.

23 kommentarer:

  1. Vi har visst lik smak.
    Databordet mitt, som jeg sitter ved nå, er likedan som det grønne bordet. Men uten skuffen.
    Bordet i smijern synes jeg også er spesielt fint. Trivelig å innrede et nytt rom.
    Jeg er hekta på måneskinnslamper, og ville også ha funnet plass til det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre da. Vi har også sansen for måneskinnslamper og har registrert tidligere at du har det hos deg. Kanskje vi må være på utkikk etter en slik :-)

      Slett
  2. Kjempetrivelig lysthus! Tipper dere får mange fine kvelder der fremover.

    Ha en fin, ny uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ha en riktig trivelig uke du også.

      Slett
  3. Så koselig dere har fått det i lysthuset.Det grønne bordet var kjempefint! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du også liker det grønne bordet. Lyser opp i en ellers ganske grå stue :-) Han en fin søndag du også.

      Slett
  4. Så koselig det er i lysthuset ditt, skulle ønske jeg hadde plass til et her.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  5. Veldig hyggelig stemning i lysthuset :-) Det er herlig med et slikt rom når kveldene begynner å bli kjøligere! Det grønne bordet passet godt inn. Jeg trodde Clematis Recta Purpurea var en busk? Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har sikkert rett i at Clematis Recta Purpurea er en busk. Den skal antagelig ikke ha behov for noe å klatre i, men kanskje bare støttes opp litt. Blir spennende å se hva det blir til :-)

      Slett
  6. Så fint dere har fått det! Skikkelig koselig å kunne sitte der når det blir kaldere ute foran ovnen!
    Clematis recta er en klatrende plante/halvbusk ja og trives ute i hagen. Jeg har en sånn og den kommer igjen hvert år fra bunnen. Jeg har satt min ved en rosebue hvor den lener seg til og klatrer litt oppover. Den er ganske ulik andre clematis jeg har, men de tilhører samme familie.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Regner med at Clamatis recta vil klare seg ute her også. Den sto bare så laglig til i den bøtta vi bar inn. Håper den vil komme igjen til neste år.

      Slett
  7. Så fint det blev. Fint möblerat och trivsamt med kaminen. Det är skönt att kura ihop sig inomhus nu när det blir kallare.
    Ha det gott.
    Titti

    SvarSlett
  8. Så fantastisk flott det har blitt. Her har du virkelig en oase med personlig preg og fine minner fra nær familie. Nyt og nyt!
    Jannicke

    SvarSlett
  9. Kjempeflott det har blitt!
    Og så godt at du nå kan nyte høsten og vinteren der inne,så koselig med lys og varme:)
    Mange flotte saker med historie også:)
    Kos deg og nyt det hele:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Jo, dette kommer vi til å nyte :-)

      Slett
  10. Så fint hos deg, skjønner godt at dere trives i lysthuset. :) Nydelige møbler også, spesielt det grønne bordet. :) Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Else Britt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg liker også spesielt goddt det grønne bordet :-)

      Slett
  11. Så koselig dere har fått det i lysthuset! Håper dere får mange koselige stunder her før høsten setter inn for alvor.

    SvarSlett
  12. Ojj så fint du har gjort det der da ! Det grønne bordet og det gammle smijernsbordet er såå vakkre , din heldiggris :) Der hadde jeg tilbrakt mye tid , så koselig som det ser ut . God uke til deg ! Klem

    SvarSlett