Vandring i Olav Magnes´s hage

Jeg har lagt merke til Olav Magne´s hage på Facebook, og da jeg oppdaget at Hagelaget for Molde inviterte til hagevandring i hagen hans på Kleive var det veldig fristende å dra over fjorden for å bli med der. Vi var tre damer fra Hagelaget for Ålesund og omegn som dro, og det angret vi ikke på.

Det var ikke vanskelig å finne hagen, for dette synet møtte oss når vi rundet en sving ved Kleive!
Her var vi hjertelig velkommen! 
Olav Magne har ett vell av roser. Nydelige alle sammen uten at jeg kan fortelle dere hva de enkelte heter.
I hagen har han også plasert flere flotte statuer. 
Se på alle disse forskjellige rosene. Her kan være 300 til 400 sorter.
Her kommer endel nærbilder, bare å nyte!
Nærmest flere roser i en, så spesiell.
--- og en melert ---
Rosa og gul i samme plante.
Herlig knallgul rose!
Har aldri tidligere sett en privat hage med så mange roser, i alle fall ikke i Norge.
Dette tror jeg kan være en "Munstead Wood". Mørk og flott. Har antagelig sett den tidligere i "Marits hagedagbok"
Røde roser hører også med selvfølgelig. Flott eksemplar.
Man kunna kanskje tro at hele hagen var fylt av roser, men her fantes mye annet flott også. Her f.eks. flere sorter frodige Pelargonium.
Fantastisk utsikt var her også, men det vi ikke fant noe av var ugress. Her var det rett og slett strøkent.
Flere av staudene var noen skikkelige trekkplaster for humlene. Om man ser skikkelig etter så ser man at her er mange titalls, til og med av forskjellige humlearter ifølge en observant gjest.
Herlig samplanting. Flott med store Bronseblad og en koselig trestubb.
Jammen dukket her opp en hagedam også, med vannliljer, lykter, statuer, gedigne krukker og koselige sitteplasser.
Vann i hagen er så herlig.
Flotte smijern stativer i forskjellige former.
Steintrapper går oppover i hele hagen.
Flere koselige sitteplasser rundt omkring på eiendommen.
Til og med i trappene blomstrer det frodig.
Lyse og mørke runde steiner.
Tilbake til flere roser.
Denne rosen har jeg sett i en av de flotte hagene i Kent i England tidligere.


Dette innlegg ble langt men kunne blitt mye lenger. Denne hagen var utrolig innholdsrik.
Tusen takk til Olav Magne for den flotte dagen vi fikk.

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig trädgård med många spännande inslag. Förstår att ni njöt av besöket/Titti

    SvarSlett
  2. Så mye fint.
    Jeg må vinkle kameraet så ugresset ikke blir med på bildene mine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Noe ugress må man jo ha da for å ha noe å gjøre på :-)

      Slett
  3. For en fantastisk hage! Blomstrende trapper.og ett hav av roser :)

    SvarSlett
  4. Ja, det var virkelig en flott hage! Så mange roser som det var der...!!! Men med et sånt klima som det er der, så kan det vel plantes det meste av roser antar jeg uten tanke på kalde vintre ;)
    Det kan ligne på 'Munstead Wood' ja!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror nok at han mister endel roser i løpet av vinteren. Det er ikke alt som trives. Hyggelig å se at det kunne være en "Munstead Wood", jeg ble så imponert over den da jeg så den i din blogg :-)

      Slett
  5. For en frodig hage! Her var det veldig mange flotte rosesorter. Takk for at du deler :-)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  6. Ja den hagen var jammen meg innholdsrik!

    SvarSlett
  7. Utrolig flott hage med de lekreste roser :-) Tusen takk for rundturen, der skulle man jammen ha vært ja!
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett