Tjuvstart i Lysthuset

Tradisjonen tro så starter vi opp innredning og hygge i Lysthuset før det er ferdig. Vi venter fortsatt på døra, og veggene vil vi først slamme og male etter at de har stått en vinter. Vi vil nemlig følge med på om det trekker inn vann noen steder, slik at det eventuelt kan fikses først.

Fra kjelleren hentet vi frem et gammelt bord og noen stoler som opprinnelig stammer fra kantina til Gangstøvik Sildoljefabrikk en gang på 1950 tallet. Skikkelig Retro altså!

Litt skrubbing og vasking måtte til, men det var jo gøy i fineværet.
Ett greit respateks bord med god plass til både store og små, og en bordplate som godt kan tåle både potter, jord og vann etter hvert.
Over bordet hang vi opp ei taklampe beregnet for telys. Den kjøpte vi i fjor for å henge den i inngangspartiet, men ting er alltids til for å kunne flyttes. Her gjør den susen i mørke, varme sommerkvelder.
Gus samler på såkalte "Fyllegubber", og har et stort antall nede i kjelleren. Denne "Fyllekua" fikk komme frem i lyset og passet godt opp under taket i Lysthuset. Et lystig innslag. Det kommer nok mer frem etter hvert, tenker jeg!
Gamle askebeger med reklamer på var vanlig å se på kafé på 50 og 60 tallet. Disse stammer fra Godtfred G. Johansons rørleggerforretning, firmaet til Gus sine forfedre. En rarietet som er moro å hente frem igjen.
Nok ei krukke fra samlinga og en lysestake i kjeramikk, laget av svigermor.
Og hvem husker ikke herlige drops fra slike bokser. 

Gus tar også vare på sine gamle leiker. Her en turbuss - "Strandabussen"
En Volkevognbuss er også hentet frem fra glemselen.
For ikke å snakke om en skikkelig gammel trikk. Den slags har vi jo aldri hatt på våre kanter, så derfor var det ekstra stas å se slike. Denne fikk Gus i presang av sin bestemor!
Denne fiskeren kjøpte vi på en tur til Dublin! Kjekt med suvenir. De to flotte håndsydde kurvene har jeg fått av en riktig god nabo. Hun har sydd de selv. Jeg satte glass i de, og bruker de til telys. Et koselig innslag i Lysthuset.
Dette gamle spannet kjøpte jeg på marked på Vestkanttorget i Oslo i sommer.
 Vi var også en tur i vårt eget fylke, Møre og Romsdal. Da kom vi over et kjeramikk og tekstilverksted i Tornes i Romsdal. Der var masse flotte saker, og vi falt for denne muggen.
Vi koser oss med disse tinga.
Her har Gus fått plass til noen flere "fyllegubber" og karafler. En sjømann, en matros og en Hollender.
Utenfor vinduet har jeg plassert "Den lille gartneren" vår. Den falt jeg for under salget ved Hagesenteret.
Langbenken har vi flyttet ut i Lysthuset fra inngangspartiet. Gamle Norgesglass har vi tatt i bruk til å oppbevare telys i og til å tenne telys i.
Snart kommer døra!

12 kommentarer:

  1. Hei! Nei hvorfor vente, når dere kan ta det i bruk nå. Å, så koselig det ble der inne! De gamle Sweet heart boksene husker jeg godt (nå når jeg ser de :D), de er fine de:) Ha en fin tjuvstart i lysthuset:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Joda, det er viktig å ha det hyggelig under veis.

      Slett
  2. Så fint det blir, og så mange artige ting dere har! Jeg husker at jeg hadde en sånn blå boks med Sweatheart som jeg fikk av min mor. Moro med retroting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Litt samlemani har vi nok her i hus ja, så det blir endel ting etter hvert, og det er kjekt det.

      Slett
  3. Så fint det blir!
    Og mange fine skatter dere har funnet frem:)
    Et fint sted utover høsten og kanskje inn i vinteren...:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Vi satser på en fin høst og vinter.

      Slett
  4. Oj ja der blir det nok mye kos , også så flott lampe !!! Fin dag til deg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du likte lampa. Den er koselig med levende lys tent.

      Slett
  5. Se der ja.
    Åsså den gamle trikken og bussen da.........så morro.
    Jeg har et gammelt tog stående framme i lysthuset :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det toget må vi prøve å finne frem fra bloggen din. Her er noen tog i kjelleren hos oss også. Kjekt både for voksne og barnebarn.

      Slett
    2. Jeg har tatt mange bilder fra lysthuset, men toget er ikke lagt ut på bloggen (enda).
      Jeg varierer endel med å legge ut bilder både på Hagepraten og egen blogg.
      Men av gammel vane blir det meste lagt ut på HP :-)

      Slett
  6. Så koselig:).. lurer veldig på hvor du har kjøpt den koselige taklampen?

    SvarSlett