Førjul med tradisjoner

I flere år har vi hatt kobber og messing plassert i hyller og skap, uten å ta de frem til jul. Man blir påvirket av mote innen interiør enten man vil eller ei antagelig. Tidligere tider var det å pusse messing og kobber en selvfølgelig del av juleforberedelsene. Så plutselig finner jeg meg selv i full sving med å gnikke og gni igjen.
Gamle messingstaker har kommet til heder og verdighet igjen. Også tippoldefar Saxe sin eldgamle nattbordlysestake med lyseslukker, ble med på denne adventsammensetningen. Nyinnkjøpt hus og porselenskuler kommer fra Devoldfabrikken sitt kjøptesenter i Langevåg.
Porselenskulene kan benyttes i kranser senere i desember
Skiferunderlag!
Med runer!
Huset er laget med mulighet til å tenne telys i
Det er "julete" med skinnende messing!
Messingklokke med skikkelig klang i 
Fatet som er grunnlaget for sammensetningen er delvis nytt. Vi kjøpte det på Lom i sommer. Et ostefat i skifer med svingbart glass understell. Dessverre var skiferen så tynn at den var knukket i to allerede før vi pakket ut fatet. Tenkte egentlig å kaste hele prosjektet....
Så fant jeg et rundt trefat i et skap. Det kan brukes her.
Det var endel jobb å få løsnet skiferen fra underlaget
Med stor tålmodighet gikk det greit å fjerne restene av skiferen. Så var det å finne fram limet.
Denne siden blir opp når det hele er ferdig limt. Da jeg arrangerte "adventstakene" la jeg de to delene av skiferplaten oppå trefatet.
En tung krukke ble brukt da limet skulle tørke!
Slik ble fatet til og jeg koste meg under prosessen.
Så tente jeg det første lyset :-)

1 kommentar:

  1. Ditt vita hus är underbart och så tycker jag att fatat blev väldigt fint!

    Kram
    //Linda

    SvarSlett