Tid for å lage dekorasjoner og krans

Høsten er virkelig kommet. Sangen vi sang i barneskolen passer godt nå.

                                         Høsten er kommet til Solbakken nå
                                         Skyene jager og himlen er grå
                                         Vinden den roper med ulende røst
                                         Dans mine blader for nå er det høst.
Det er en herlig tid å gå tur i skog og mark. Og her kan man finne flotte ting som kan brukes til dekorasjoner.
Jeg blir ekstra glad når jeg kommer over en elv eller to.
Noe er vakkert men farlig, slik som fluesopp.
Opprydding i hagen gjør at jeg demonterte mosehjertet fra i fjor. Skjelettet er laget av hønsenetting og kan brukes igjen og igjen.
Denne gangen løftet jeg de to stykkene fra hverandre og satser på å starte oppbyggingen ved å legge endel av det grønne inne i nettingen.
Jeg vil bruke Peppermyntebusken til å lage hjertet av denne gangen. Jeg laget en krans av den til jul og den holdt seg fin til langt ut på våren. Peppermyntebusken er vintergrønn og vokser fort. Den må i alle fall klippes tilbake. I tillegg dufter den godt når man berører den.
Først legger jeg greiner inn i hønsenettingen.
Deretter "syr" jeg flere greiner utenpå hønsenettingen. Jeg bruker grønn blomsterstreng. Til sist stikker jeg inn flere smågreiner for å få hjertet til å bugne av grønt.
Vel fornøyd hentet jeg en tykk hyssing for å lage oppheng.
Peppermyntehjertet fikk plass under lampa i inngangspartiet. En liten gullfugl fikk plass i toppen.
Dahliaplantene skulle også få plass under tak.
Første skritt på vei inn i varmen.
De måtte herdes før jeg satte de ut i vår, så må de vel gjerne avklimatiseres på vei inn igjen :-)
Koselig med blomster på trappa, men det blir mest lampelys for de her.
Dahlia "Redskin"
Persille og småklokker
Utendørs hobbyverksted :-)
Pelargoniumplantene har fått ny jord og nye krukker og er ferdig avklimatisert. Så får de stå i stua før de settes i kjelleren igjen. Håper det går bra!
Røde og rosa. Noe nostaligisk med Pelargonium i vinduskarmen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar