Opprensking og beplantning ved bekken

 Området langs bekken samt flere andre steder på hytteeiendommen har vært dekket av en plante vi som barn kalte "Indianermat".  Vi dro ut strået og spiste den lyse delen nederst. Fremdeles kjenner jeg ikke til det egentlige navnet. Kanskje skulle heile planten kunne spises? Ikke vet jeg. 

Ved søk på nett finner jeg følgende: Norsk navn: Storfrytle; Latinsk navn: Luzula sylvatica; Plantegruppe: NS 4405 Prydgras; Type: Høyde: 0.4 m; Blomsterfarge: Blågrøn; Bladverk: Grønt. ??? 

Ser bra ut når det er friskt og nyutsprunget, men det brer om seg og blir etter hvert brunt og trist.

På dette tidspunkt hadde jeg allerede dratt opp og trillet bort flere trillebårlass med "Indianermaten". Her ser vi også en nyplantet Rododendon XL - hentet fra terrassen hjemme.
Der blei den fort for stor.


Det har blitt mye omplassering av planter i det siste. Her har jeg også hentet bort en einebusk og en vintergrønn Peppermyntebusk.




Dette var fra før 17. mai. Treet er en Koreakornell og har stått her et par år. Ser ikke ut til å trives så veldig godt, men vi prøver fortsatt.

Så kom sol og varme - deretter kulde og masse regn - og det blomstrer!






Og da ble det tid for å handle - denne gangen hos Gjerde gartneri og planteskole. En spennende busk med navn Stjernetopp - Yuki Cherry blossom - Spennende!


1 kommentar:

  1. Så flott det ble etter opprydningen! Det er alltid spennende med nye planter :)
    Ha en fin juni!

    SvarSlett