Årets blomstring av Japansk Prydkirsebær - Sargents kirsebær "Prunus sargentii"

Det blomstrende treet er bare så nydelig. Derfor blir det fotografert både seint og tidlig. Dette er femte året det står i hagen vår.

Blomstrer ivrig på bar kvist.
Jeg klipte treet godt tilbake i fjor. Da var der endel greiner som ikke var fine på seinsommeren. Jeg fulgte råd for klipping av frukttrær og klipte bort greiner som vokste innover i treet.
Dermed ble treet høyere og slankere.
Nesten selvlysende blomster sett fra stuevinduet
Prydkirsebær
Nesten som blomsterspir. Så hyggelig at hagen endelig våkner til liv.
Humlene er like glad i dette treet som jeg, så herlig å se.

De første knuppene viste seg ca 15. april
Japansk Prydkirsebær 17. april 2018

Japansk Prydkirsebær 28. april 2018. Bare å nyte :)
Ha ei riktig fin helg.

6 kommentarer:

  1. Så nydelig det er! Klipping er en kunst, og du har lykkes godt. Husker du hva det heter?
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har leitet etter navn men finner ikke noe nærmere enn Japansk Prydkirsebær. Jeg fikk det i avskjedspresang av hyggelige kolleger da jeg slutta i jobben. Har du noe forslag til hva det kan være?

      Slett
  2. Hej Liv!
    Så vackert träd med vackra blommor. Förstår att du njuter.
    Ha en fin söndag !
    Marika

    SvarSlett
  3. Prydkirsebær allerede ! De er utrolig vakre. Hyggelig at du er på blogg igjen.
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Det har ikke blitt så mye på bloggen den siste tiden, mest fordi jeg har tatt på meg nettansvar for "Ålesund og omegn hagelag" og for "Møre og Romsdal Hageselskap" på Facebook og på nettsidene til Den norske hageselskap :-)

      Slett