Jordforbedring og kompostering er tema i vår

Hageselskapet Ålesund og omegn skal arrangere ei studiegruppe i vår i samarbeid med Studieforbundet Natur og Miljø. Vi satser på Dyrking av grønnsaker og urter. Jordforbedring og kompostering.
For meg blir det "Att børja om från børjan--- børja om på nytt"- som er tema i ukens Blooming Friday.

Dette er litteraturen vi skal støtte oss til i studieringen. Forfatteren av "Kjøkkenhage" er Kirsty McKinnon. I tillegg var hun fagkonsulent ved oversettelsen av "Cappelen Damms store økologiske Hagebok", og vi er så heldig at vi har fått henne til å holde to foredrag for Hageselskapet Ålesund og omegn. Disse to foredraga inngår også i programmet til studieringen.
Jeg har lånt disse bøkene på biblioteket og leser og leser. Dermed er hodet fullt av planer og jeg får veldig lyst til både å begynne med kompostering og til å satse på dyrking av grønnsaker og urter.

Gradestokken viste 9 grader i dag morges så da var saker klar. Det er bare å komme seg ut i hagen!
Der ble det endel fintenking. I følge boka er det bra for kaldkompost at den blir plassert i skygge.  I forhold til å dyrke grønnsaker og urter er det viktig å tenke både solforhold og vindforhold. Ikke bør de plasseres så langt fra kjøkkenet heller! 
Her tenker jeg at vi kan prøve oss med komposten. I skyggen bak et grantre og godt skjult for alle naboer.
Ikke verst å kunne spa i jorda i begynnelsen av februar!
Her fikk jeg spadd opp et trillebårlass. Godt å ha til å dekke litt over endel løk og planter som har fått jorden vasket bort av alt regnet tidligere i vinter.
Påskeliljeløkene ligger nesten bar og kan trenge litt ekstra jord nå. Det er meldt barfrost neste uke!
Håper det hjelper med litt påfyll av jord:)
Så tilbake til komposten. Vi har vært heldig og fått noen pallekarmer. Det kan antagelig bli litt vel tett for en kaldkompost, men da tenker vi at det er mulig å borre noen luftehull etter hvert.
Da grov jeg altså ut endel jord i bunnen av kompostbingen og fylte på med greiner. De skal sørge for at det blir luftig i bunnen.
Litt granbar etter jula!
Så tømte jeg løvsugeren i komposten.........
Inn i mellom laga blandet jeg i endel aske som vi har samlet fra peisen.
Noe gammelt gress i tillegg til vissen bregne.
Greit å få ryddet opp litt her :)
Tidlig våronn!

Etter å ha fylt på med diverse fuktige aviser iblandet endel jord og planterester og noen kanner med vann, så var det bare å legge på lokket. Åh, som jeg har kost meg i dag. Nå gleder jeg meg til å lære mer om kompostering, så får jeg se om det jeg har gjort fører frem til god jord. Til og med kaffegruten ble tatt vare på her. 
Årets første lunsj i hagestua/lysthuset :)
Ha ei riktig fin helg!
Vil du se flere bidrag til det "Å børja om frå børjan - børja om på nytt" så kan du klikke på bildet under:



14 kommentarer:

  1. Flott kompostbinge! Kjekt å bruke en pallekarm til det.
    Herlig med våronn allerede nå. Her er det full vinter, og yr melder -21 i neste uke. Skal si det er forskjell rundt om i landet!

    God helg, Liv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var litt av en forskjell, ja! Vi har det jo vanligvis ikke så kaldt her hos oss men det er spesielt i år likevel. Nå kan vi antagelig vente litt kulde her også. Ha det fint du og, Marit :-)

      Slett
  2. Hei. Jeg har også begynt ute i hagen. Nå melder de kaldt her på Sørlandet. Ønsker deg en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hilsen. Jeg var inne på din blogg og så at du har en spennende hage. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

      Slett
  3. Hej Liv!
    Det låter tidigt att vara ute i trädgården, men du har sol och fint. Här får jag nog vänta ett tag med att börja . Lycka till med komposteringen.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Blir spennende med kompost. Her er fortsatt fint vær men nå kommer kulden, så det blir nok en pause med hagearbeidet :)

      Slett
  4. Den studiecirkeln hade jag sååå gärna varit med på. Nu kör jag med bokashikompost inne och har märkt att det ger verkligen en bättre och friskare jord ute där jag odlar. Då är det kul :)

    Trevlig helg, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende da. Jeg har lest endel om bokashikompost men vi tør ikke helt starte med det før vi kan litt mer. Veldig bra og lage sin egen jord. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

      Slett
  5. Det er veldig morsomt med kompostering. Lykke til med studiesirkelen!
    Her er hagen dekket med et tynt snødekke.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det begynner å bli kaldere her også nå. Det skal bli morsomt med studiesirkel, ikke minst det å få være i lag med andre som også har lyst å dyrke noe. Ha det godt. Hilsen fra Liv

      Slett
  6. Så spennende og nyttig å holde på med. Gøy å tilegne seg ny kunnskap og prøve ut nye metoder. Smart å bruke pallkarm. Den ideen tror jeg at jeg stjeler:) Driver med bokashi matkompostering og har hittil brukt trillebår.
    Lykke til med studiesirkelen.
    Hilsen jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, det blir spennende å lære nye saker. Forandring fryder sies det, og det er jeg så enig i. Hilsen fra Liv

      Slett
  7. Lykke til med komposteringen ! Vi har tre lukkede kompostdunker, men var ikke så flinke til å følge dem opp i fjor. Det må det gjøres noe med i år.
    Her har vi nå dyp tele i jorda, men bare det blir litt mildere bør vi nok starte med å skjære ned staudene.
    Det så vårlig ut hos deg.
    Ha det godt.
    Eirin

    SvarSlett
  8. Så herlig! Tenk å få starte i hagen nå. Her er bittelitt snø og det er tele i bakken, så jeg må nok vente litt til.
    Artig med kompostering. Jeg har varmkompost men lurer litt på en slik kaldkompost også. Nå blir alt av hageavfall kastet i en haug i skogkanten. Hadde kanskje vært fint med en binge i tillegg.

    SvarSlett