Syrinhortensia Hydrangea Paniculata "Grandiflorum"

I slutten av april 2016 kjøpte jeg en Syrinhortensia hos Hageland - Viddal - så tidlig at snøen fortsatt lå igjen enkelte steder.

Det er en Syrinhortensia Hydragea paniculata - "Grandiflorum" og i dag ser den slik ut.
Fargen har i løpet av høsten forandret seg fra hvit til rosa.
Tett i tett med små blomster i ganske store klaser.
Da jeg kjøpte busken, den 26. april, så den slik ut.
Den 1. juni 2016 var det kommet blader på Syrinhortensiaen.

Da var det Syrintreet som sto i blomst.
"Grandiflora" vokser raskt og skal tåle godt vår klimasone.
Den 7. juni var det kommet blomsterknopper 
Den 6. juli 2016. Greinene ser ut til å bli røde.
Så skriver vi 11. august 2016 og da står den i full blomst.
Nærbilde 11. august 2016
Nydelig med rosa knupper og hvite blomster. Her begynte jeg å bli godt fornøy med kjøpet! 
Fortsatt 11. august
Det blomstrer godt rundt den også.
19. september og Syrinhortensiaen blomstrer fortsatt. 
Det går fint å klippe av blomster og tørke de til dekorasjoner og buketter. Det gjorde jeg midt i september og de står fortsatt fint i en vase i stua.
5. oktober 2016 
Til sist et bilde fra i dag, 8. oktober 2016. Ser ikke ut til å gi seg med det første. Dette ser ut til å være et godt valg for oss.
Riktig god helg til dere alle!


3 kommentarer:

  1. Nydelig syringhortensia! De er så fine og de tåler også mye. Tror de er herdige til H6. Det er også et stort pluss at de blomstrer så lenge :)

    SvarSlett
  2. Syrinhortensia er en flott busk, men den passer ikke så godt her hos meg. Når vinden tar tak i de store og regntunge blomsterklasene, ligger ofte blomstene strødd rundt planten.
    Fin informasjon om grus i forrige innlegg. Jeg la også merke til trådsypressen :).

    SvarSlett
  3. Den stortrives åpenbart hos deg. Riktig så vakker er den. Jeg plantet en den dagen vårt barnebarn ble født for to år siden. I år har den virkelig slått til med mange blomster. En fornøyelse å ha denne i hagen. Nyt din!
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett