Chili Caribbean Blend Hot - høstes

I år har jeg sådd en for meg ny type chili. HOT Chili Caribbean Blend fra Garden Living - sådd tidlig på året og priklet allerede 2. mars.

Det viste seg etter hvert at posen med frø inneholdt tre forskjellige typer chili. Denne fikk lange, smale frukter. Den har hele tiden fått stå i stuevinduet vårt, mot syd. Kom tidlig med grønne chili, tett i tett, og rødmet sakte men sikkert nå i september.
De slanke, lange chiliene viste seg virkelig å være sterk. Det kjentes svært godt i munnen da jeg smakte på de første gangen. Også i gryteretten var den bra heftig.
Kjekt å drive frem.
Fordi disse er såpass heftig og vi ikke kan bruke alle disse fersk, bestemte jeg meg for at de skulle tørkes.
Frøene og hinnen inne i chilien skal være sterkest kost. 
Jeg skrapte ut frøene og brukte engangshansker under jobben. Det er å anbefale! Ikke greit f.eks. å gni seg i øynene etter å ha håndtert sterke chili!!!
Så satte jeg det hele inn i ovnen med døren litt på gløtt, på 50/60 grader. Jeg tørket også frøene, men i en egen skål. Her fikk det stå hele dagen før jeg skrudde av varmen. Etter det sto det til ut på neste dag. Da virket det tørt.
Tørket chili - venter på å bli malt i en kaffekvern.
Den neste typen har vi dyrket utendørs. Lunt inn mot vegg mot øst, med sol fra tidlig morgen og til kl. 14.00.
Disse er også i ferd med å bli røde i disse dager. Har også fortsatt blomster. De blir det nok ikke noe av i år, om jeg ikke velger å flytte hele kassen innendørs da!
Jeg oppdaget etter hvert at det også her er ganske mye frukter.
Disse har også godt med smak, men de setter god smak på sauser og gryter, så disse kommer til å bli brukt fersk. 
Den tredje og siste sorten har stått inne i kjøkkenvinduet. Planten er ikke særlig kraftig men plutselig så vi noen runde frukter på den. De ser ut til å være moden når de er  gule. Her er ikke flere chili enn at de skal brukes fersk. Blir spennende å finne ut hvor sterke de er!
Jeg ga bort en slik plante til ei hagevenninne. Hun har hatt sine planter inne i sydvendte vinduer. Der er plantene blitt store og har gitt masse gule chili. Det tyder på at den vil ha "mykje lys og mykje varme".
Ha ei riktig fin helg. Jeg skal på årsmøte i fylkeshagelaget i Møre og Romsdal. Der får vi bl.a. et roseforedrag med den kjente rosespesialistsen, Dag Lyngar. Gleder meg :)

3 kommentarer:

  1. Flott avling du viser! Chili er sterkt og for sterkt for meg ;)
    Jeg bruker litt, men i veldig små doser.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Det ser skikkelig lekkert ut med komplementærfargene rødt og grønt sammen.

    SvarSlett
  3. Dette blir det spennende smaker av. Chili kan man lett få svetteperler av. Anne

    SvarSlett