Inspirert av engelske hager

I dag hadde jeg første skikkelige arbeidsøkt ute i hagen. Planen er å utvide bedet utenfor stuevinduet, og jeg ønsker meg en Buksbom hekk som skal grense mot plenen. Inspirert av alle de flotte hagene vi besøkte i England sist vår.

Her er utgangspunktet. En Jackmanii klematis i kroken. Fire Steppesalvie som ser ut til å komme, to Peppermyntebusk og to Lavendel. En klematis til og en engelsk rose er her også, i tillegg til et Skjønnhetsøye som vi håper har tålt vinteren.
En Hortensia som har overlevd og en Julerose i front.

Frem med stikkspaden for å prøve seg frem.
Kan se ut omtrent som vi ønsker det, så er det bare å sette i gang å jobbe.
Solen titter frem av og til, men det er igrunnen kaldt. Greit med lue og hansker i dag.
Flytte litt på kantsteinene. De er her for at det skal bli enklere å klippe gresset.
Så tilbake til pallekarmen. Her har avleggere av Buksbom overlevet vinteren, riktignok under glass - "kupolen". Nå tar jeg sjangsen på å flytte de ut i hagen. Dette er et forsøk og jeg aner ikke om det vil funke.

Bitte små og søte Buksbom avleggere. Jeg vet selvfølgelig at om det går så vil det ta år før dette blir en hekk. De har fått god jord og de skal få stell og kjærlighet. Så får vi se om det blir litt engelsk stil til slutt.
Under treet her skal jeg sette ned snøklokker som jeg skal få av en hyggelig nabo. Så blir her plass til litt til, og det vet jeg ikke riktig enda hva det skal bli. Bra med litt tålmodighet i hagesammenheng.
Hagedrømmen er like viktig som resultatet.
Ha en riktig fin fredagskveld :-)

9 kommentarer:

  1. Fint med drømmer og små prosjekter. Jeg lager plass til flere stauder og vider ut bedene flere steder i hagen. Det kan nok bli veldig fint etter hvert. God helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også lyst på flere stauder etter hvert. Riktig god helg til deg Anne-Kristin.

      Slett
  2. Hei! Å legge planer og sette dem ut i live, er noe av det morsomste jeg vet. Kommer helt sikkert til å gå fint med buksbomen. Har tatt stiklinger mange ganger og de klarer seg stort sett fint. Og her er det betydligere tøffere vintre enn hos deg. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig å høre om dine buksbom og at de klarer seg. Jeg krysser fingrene. God helg til deg Anne.

      Slett
    2. Hyggelig å høre om dine buksbom og at de klarer seg. Jeg krysser fingrene. God helg til deg Anne.

      Slett
    3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  3. Lykke til med hekken, og god påske:)

    SvarSlett
  4. Så fint og stort bedet ble! Og så nydelig det er med boksbom. Flott med stiklinger som lykkes:):)

    SvarSlett
  5. Jøss. Fikk du småplanter av Buksbom til å overleve. Jeg trodde den var mere tander.
    Bedet blir fint.

    SvarSlett