Små blå Asters med gul kjerne

I fjor vår kjøpte jeg en plante hos Eiks gartneri. De hadde fått planten tilsendt ved en feiltakelse, så de kjente ikke så godt til hvilke plante det var. Jeg har søkt på nettet og sjekket en mengde bilder for å finne akkurat denne planten, uten å finne et klart svar. I tillegg har jeg vært igjennom hele mengden av blomsterbilder som jeg tok i sommer, og jammen ser det ut til at jeg av en eller annen grunn ikke har fotografert denne planten! Så her går det på hukommelse. Små, små blader, en blomst på hver stengel, små blomster i klar blåfarge og med en markant gul kjerne. Det kan være Sommer Asters, eventuelt New England Asters Plant.


Slik ser planten ut i februar 2014 
Jeg sikret meg frø fra denne planten i høst og har hatt de liggende kaldt og mørkt i vinter. Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal behandle frøene, om de skal behandles som stauder eller som sommerblomster. Da valgte jeg å gjøre begge deler så får vi se om noe av det funker.

Noen av frøene sår jeg inne og lar de få plass i lys og varme på kjøkkenet.
Resten av frøa sådde jeg i potter som fikk stå inne i varmen et par døgn.
Deretter dekket jeg pottene med hønsenetting og plasserte de ute i skyggen, for at de skal stratifiseres (kuldebehandles)

Her skal pottene få stå til våren. Så blir det spennende å se om noe vil spire!
Om noen der ute vet hva dette handler om og hvilke plante det kan være så blir jeg glad for å få en tilbakemelding :-)

Da vil jeg ønske alle en riktig fin Valentine dag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar