Tid for å høste rabarbraen

Snart er det St. Hans og jeg har alltid hørt at rabarbra må spises før den dagen. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjer akkurat da, men om andre kjenner den historien kan det være hyggelig å få høre! Vi har ei rot som gir god avling. De åra vi ikke har hatt like god tid har den kommet med blomster på godt over meteren. Jeg vet at vi ikke må la blomsten få vokse frem om vi vil ha ei god avling, så i år skar jeg av knuppene før de fikk utviklet seg.
Frisk i fargen og kraftige blader!
De fleste stenglene er kraftig og fine! Nå må vi være flink å lage mat med rabarbra!


Nå er det begrenset hvor mye rabarbra man kan benytte på kort tid, så da er det bra med frysekapasitet. - I første omgang ble det en god rabarbragrøt. Denne gangen leste jeg oppskrifta skikkelig så det ble grøt og ikke suppe:-)
I tillegg ble det 1,8 kg oppkuttet rabarbra til fryseren. Enkelt å ta opp når vi vil lage noe godt. For eksempel blande med annen frukt eller bær og mikse gode fruktdrikker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar