Blomster i hagen en tidlig søndag morgen

Tidlig i dag gikk jeg en runde i hagen for å nyte at våren er her. Spennende å se hva som har overlevd den tøffe vinteren. I fjor plantet jeg en nydelig lyng som var ny for meg. Den er vintergrønn og blomstrer med purpurrosa klokker fra mai-juli ifølge forhandleren. En av siste dagene i mai starter lykkeligvis blomstringen.
Kalmialyng "Pinoccio" - Phylliopsos hillerii "Pinoccio"
Å eie et syrentre har vært en gammel drøm tilbake fra Bestefar sin bakgårdshage i byen. Han satt på en benk under en duftende syren med sin pipe og jeg sprang rundt i hagen sammen med søskenbarn. For to år siden plantet jeg en syren i stor krukke på terrassen og den blomstret fint. Etter ett år så jeg at den "sturet". En krukke gav for lite næring. I stedet fikk den et hjørne i hagen. Spennende å se hvordan det går. Jeg hadde klipt den godt tilbake, og se her. En drøm går i oppfyllelse!
Syringa vul. "Belle de Nancy" -Store doble lys lilla blomster og hjerteformede blad. 4-5 m høy. Kan beskjæres.
Vårlyngen under dverggrana kommer sent men godt!
Brudespireaen ble klipt kraftig tilbake i høst, men blomstrer likevel i toppene.
 

Rabarbraplanten har vært her siden vi kom


Årets første rabarbragrøt (eller snarere suppe:-)

2 kommentarer:

  1. Å rabarbragrøten var nydelig, vi gleder oss til å smake på neste posjon :) klem fra Ellen & Håkon

    SvarSlett