Vi har funnet igjen Hageporten

Da vi kjøpte hytta vår i 1990 gikk vi gjennom en port for å komme inn i hagen. Etter hvert fikk vi parkeringsplass i andre enden av tomta, og den opprinnelige inngangen grodde igjen. Spesielt seljetrær, Rynkeroser og Fagerfredløs tok helt overhånd. Tidlig på året nå i 2019 fant jeg ut at her må det ryddes opp for å finne plass for endel planter og trær fra krukker og hage på Store-nørve, og det måtte gjøres før vi averterte huset vårt for salg.

Her er porten slik den er i dag

Her ser vi samme området høsten 2018

Tidlig vår 2019. Her har Gus vært i sving med motorsaga, lenge. Et seljetre hadde fått utvikle seg gjennom mange år. Etter hvert som vi fjernet greiner fra treet så kom det opp et utall med nye.

Det som har vært herlig her er disse nesten ville påskeliljene som har kommet igjen år etter år.


Så var det Seljetreet da. Om det var mange stammer over jorda, så var det ikke mindre røtter under!

Det var litt av en jobb å få de bort, men jeg tok spett , spade og sag til hjelp


Gus kverna opp greiner og saga opp trestammer. Det blir god ved av slikt.

Mange timer med tålmodig jobbing seinere.



Her er det virkelig viktig å legge duk under grusen. Alt som trives på Vasstranda, ja, det trives så utrolig godt og kommer ingen nesten uansett hva man gjør.

Grus -
og steinheller.... Gus har lakket porten sort.

Rosebue med rosen "Lykkefunn"


I bakgrunnen her ser man hvorfor enkelte stauder blir betegnet som Hagerømlinger. Fagerfredløs er vakker når de blomstrer, men de sprer seg uhemmet og bryr seg ikke om hagegjerder.



Etter nok en storjobb har jeg fjernet store mengder Fagerfredløs - så godt som det lot seg gjøre. Gus kjørte bort flere tilhengerlass til kommunens hageavfalldeponi.

Utenfor porten måtte jeg også grave bort diverse som hadde grodd unødvendig mye. Ikke minst rynkeroser!!! Her måtte det mer duk til og dekkbark. Jeg er nok klar over at dette ikke vil holde lenge. Luking og oppfølging må nok til hvert eneste år.

Greit å kunne ta bilde når ikke alt er overgrodd :) 


"Ernst G. Dörell"

Men det er jo kjekt å jobbe i hagen da!



Gus saga ned stammene etter Seljetreet så langt han kunne. Her har jeg også lagt duk under sand før jeg plasserte ei tønne oppå. Men her må vi gå heile tiden og plukke av nye greiner som "spruter" opp.

Armeringsmatter fungerer som gjerde og støtte til planter.



Her fikk Fagerfredløs stråle i all sin prakt

Vi fikk til og med hjelp av barnebarna til å vanne de. Men, altså, nå er de gule spirene forhåpentligvis borte. Ja, det vil si akkurat her. Det finnes masser av de andre steder på eiendommen :)



4 kommentarer:

  1. Så fint det ble. Selje er et pent tre, men de gror mer enn godt er. Jeg kjøpte et lass med jord for noen år siden, og den har hatt med reg røtter av krypfredløs. Jeg vet ikke min arme råd, for de er plutselig overalt :(
    Men de er jo fine da, både de høye og lave :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, disse forskjellige plantene er fine, det blir bare litt vel mye av de. God helg til deg:)

      Slett
  2. Det er litt av en jobb dere har gjort, men vel verdt det med en så fin port.
    Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ha det fint i hagen din du og :)

      Slett