Dyrking av Georginer eller Dahlia "Lemon"

Jeg fikk ei krukke med Dahlia eller Georgine "Lemon" av ei venninne fra hagelaget. Det er to år siden. Jeg overvintret knollene i kjelleren første året og trodde jeg hadde noen få eksemplar, men, da jeg skulle ta de ut av krukka for å dele de opp fikk jeg en stor overraskelse. Det var blitt mange, veldig mange.....

Jeg plantet noen få i krukker hjemme og drev de frem innendørs..........

og vakre ble de!

Men det skal sies at de kommer litt vel sent på sommeren.
Jeg hadde ikke flere krukker og jord som jeg tenkte å bruke til dette, så jeg tok med resten av knollene og puttet de ned i jorden ved siden av bekken på hytta. Tenkte nok at det ikke var sikkert de trivdes der men de begynte å spire ganske fort. Riktignok var det mest grønne blader gjennom hele sommeren.

Stor var overraskelsen da jeg kom inn igjen på hytta en dag midt i september. Der sto jammen Georginene og nikka til meg med kraftige gule hoder, i skyggen bak Blodbøken.

Her har de ikke fått mye sol!

Hele dette området var dekket av den store rododendron vår som døde og ble fjernet i fjor.






Helt utrolig - men jeg skulle gjerne ønsket at de blomstra om sommeren når vi holder til på hytta, så neste år vil jeg sette de ned et sted der sola skinner.
Men så kommer altså enda en overraskelse for meg som ikke har drevet så veldig mye med overvintring av knoller. Jeg bestemte meg for å grave opp igjen georginene for å ta vare på de til neste år.

Her er alt jeg spadde opp. Dette må være litt av samme følelsen som når man dyrker poteter.


Det har blitt veldig mange knoller i løpet av sommeren, nesten så man kan begynne å selge :)

En utrolig hyggelig opplevelse av å dyrke frem knoller "Dahlia Lemon"

6 kommentarer:

  1. Først vil eg gjerne takke for kommentaren hos meg. Georginene dine er dom små soler�� Vakre!
    Eg har nokre sommargeorginer, som eg overvintrer knollane på. Berre så synd at det nesten er haust før dei blømer.

    SvarSlett
  2. Så fine de ble! Det må ha vært morsomt å å finne de blomstrende i september :)

    SvarSlett
  3. Så gøy når ting fungerer, og for en nydelig gulfarge, den skal jeg holde utkikk etter. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Hej Liv!
    Vilken trevlig överraskning att se dem i blom. De är riktigt fina. De skulle gärna få blomma lite tidigare, i år blev det frost tidigt hos oss, hade gärna njutit av dem ett tag till.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  5. Fin georgine, og imponerende resultat. Dette har du dreisen på!

    SvarSlett
  6. Hei Liv.
    Skikkelig morsomt med slike overraskelser:-)
    Har inntrykk av at georginene stort sett har blomstret sent i år.
    Så er det bare å glede seg til planting til våren.
    Ha det godt /Eirin

    SvarSlett