Oppstamming av gammel Thuja

Vi oppgraderte inngangspartiet i 2013. Se her og der: Dekorbetong om du vil se den store forandringen som skjedde den gangen. Den gamle Thujaén fikk stå igjen midt i betongen og treet har vokst villig siden det.

Thujaén gror velvillig. Den tar "luven" av noen av plantene under, så jeg tenker det kan være på sin plass å stamme den litt mer opp.
Vi er glad for at vi lot treet og noen av plantene rundt bli igjen da vi grov opp hele inngangspartiet. 
Det er likevel greit å holde treet litt i sjakk.
Så da er det bare å sette igang. Været har jo vært så flott nå i september, så arbeidslysten dukket plutselig opp igjen.
Tar jeg den greina, så tar jeg like godt ei til! Til slutt var det ganske åpent under her.
Jeg hentet frem trappa og klatret opp i høyden. Viktig å ta toppene også!
Trivelig å skimte lysthuset under greinene.
Så ble det plass til noen flere stauder, og det var jo i grunnen det viktigste. 
En koselig liten lyng som jeg har vunnet i Hagelaget.
Og et par stauder jeg har fått av ei venninne.
Rosa Geranium eller Storkenebb. Håper den kan fungere fint som bunndekke under Thujaén.
Koselig med litt farger rett utenfor døra.
Egenprodusert Georgine har fortsatt noen blomster.
Så etter en dags arbeid var her plass til flere planter også bak treet.
Ha en fin dag. 

5 kommentarer:

  1. Så fint det ble! Litt av en størrelse på den i utgangspunktet :)

    SvarSlett
  2. Takk for det. Det er kjekt når det er gøy å jobbe i hagen også på denne årstiden. Nå kan vi antagelig vente store nedbørsmengder.

    SvarSlett
  3. Jeg er normalt ikke så glad i tuja, men denne var flott! Og finere bled den jo med mer oppstamming.

    SvarSlett
  4. Det ble veldig fint. Når man beskjærer åpner det for mange muligheter.
    Hva med løk sammen med staudene?
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Det ble et spennende utseende på tujaen,
    og luft/lys til plantene under er et ekstra pluss.

    SvarSlett