Inspirasjon om Japansk rom i hagen

I januar skrev jeg om en drøm om å lage et japansk inspirert rom i hagen. Se mer om det her.  Den 30. mars i 2016 var det tid for å begynne å jobbe med saken.

De vintergrønne plantene langs husveggen har vokst betydelig siden vi plantet de for 14 år siden, og hellegangen vi la den gangen er malplassert. Den må bort.
Skiferhellene ble fjernet før noen av de ble lagt på plass igjen, litt bedre støttet opp med sand underlag.
Resten av hellene kan brukes til noe annet, så da er det å "fintenke" litt på hva det skal være.
Jeg tenker å dele opp denne marka med ett eller annet. Når skiferhellene nærmest inngangspartiet er på plass ser jeg at vi ikke skal ha hellegang denne gangen.
Så da ble det å plassere hellene i forskjellige mønster og fasonger. Til sist endte jeg opp med noe likt dette. Tanken var å plante stauder i feltene innenfor firkanten. Ideen var noen høye og noen lave planter, men da jeg kom inn til Hagesenteret falt jeg for en litt annen ide.
Så da kom jeg hjem med både planter og trær.
Japansk viftelønn, Tranebærbusk, noen lave bunndekkende planter og ei oppstamma furu på ene siden av benken.
Vi har hatt endel vinter inne imellom slagene, men den 25. april var det mulig å begynne på igjen med arbeidet og planter og trær ble innkjøpt da.
Så var det bare å begynne å spa. Puff! Torven plasserte jeg inn under hekken. Den kan trenge all den næring den kan få, og nå skjønner jeg hvorfor. Jeg kom ikke særlig dypt ned med spada. Ikke rart her har vært mye mose for jordsmonnet er bra tynt. Da er det fint at Gus har gravd opp mye jord på andre siden av huset. Den kommer godt med her.
Her er det bare å fylle på med mange trillebårlass med jord. Renset for røtter og stein, sånn stort sett!
Jeg fikk buksert på plass et par store steiner. Skal det være inspirert fra Japan så må man vel ha litt stein med i bildet. Her var vi i tillegg heldig og hadde besøk av Håkon. Han forbedret sin egen rekord ved å springe flere runder rundt huset og morfar sto med stoppeklokke og tok tiden :-) 
Steinene ble samtidig brukt til å støtte opp for mer jord. På den måten håper jeg at busker og trær får den næringen de behøver.
Tranebær Vaccinium macrocarpon "Pilgrim" (vintergrønn plante) er plantet inn til steinene, så kommer Atlasseder Feelin Blue, Cedrus deod. Feelin Blue ministam. Så Viftelønn, Acer Palmatum "Bloodgood" omgitt av fem planter Plox douglassi "Eva"
Da er det på tide å ta pause til neste trinn!


4 kommentarer:

  1. Bra jobba, og litt morsomt at ting blir til underveis :-)
    Resultatet ser virkelig bra ut, og blir nok enda finer når det vokser til.
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Joda, det viser seg at samme hvor mye jeg planlegger i løpet av vinteren så blir det ikke akkurat slik når jobben tar til :-) fin dag til deg og.

      Slett
  2. Så fint det ble! Ja, jord må en ikke kaste, for dne kan brukes mange steder.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Det er kjekt å holde på med dette da. Ha en fin dag du og.

      Slett