Litt hagedesign til hyttehagen

Jeg har brukt litt av tiden i denne lange vinteren til å lese hagebøker og hageblogger. "Hage for alle" av Susanna Widlundh kjøpte jeg på boksalget for kr 99,-. Svært inspirerende for meg som akkurat nå er opptatt av hagedesign.

 Ikke minst vil jeg trekke frem bloggen Hageidyll i Sponvika. Der har Lars skrevet mye og inspirerende om hagedesign. Vel verdt å lese. Han og Eirinn har en fantastisk flott hage.

Vi skal foreta en endring av en terrasse i hagen på hytta vår. Vi skal rive store deler av den, og i den forbindelse vil det dukke opp en flott steinmur på vei ned mot vannet. Der trengs planlegging, og jeg har benyttet anledningen til å trene på hagedesign. Frem med fargeblyanter og linjal, og slik har timene forsvunnet uten at jeg har merket det :-)

1) Bregne - 2) Peppermyntebusk (Prostanthera cuneata) duftene små blad, lys lilla/hvit juni/juli - 3) Krypjonsokkoll (Ajuga reptans) bunndekkende mørke blå blomster mai/juni - 4) Hortensia (Hydragea serrata "Blue Bird") Store blomsterskjermer rosa/blå juli/september - 5) Skumblomst (Tiarella cordata) bunndekke med hvite blomster i mai-juni 6) Kulekryptomeria (Cryptomeria jap. "Globosa Nana" kuleformet - grønne nåler sommer, rødlig om vinteren    7) Klatrehortensia (Hydragrea petiolaris) hvite blomsterskjermer i juni/juli 8) Klatrevillvin  (Parthenocissus var.qui.engelmannii) - 9) Alpeklematis (Clematis alpina) små klokkeformede blomster mai/juni - 10) Stokkrose (Althaea) juli/september 11) Steinmur 12) Stein 
Fra venstre bilde øverst: 10) - 9) - 7) - 2) - 3) - 4) - 8) - 1) - 5) - 6)
Alle disse plantene skal kunne trives i sol/halvsol/skygge og det er viktig der vi planlegger dette beddet. Det ville være helt feil å satse på planter som skal ha full sol. De fleste blomstrer tidlig på sommeren, og det er også viktig på hytta, for det er da vi tilbringer mest tid der. Litt variasjon er det fordi hortensia blomstrer litt senere, likeså stokkrosa. Slik skal det kunne være noe blomster gjennom hele sommeren. Så gjenstår det å se om dette kan gjennomføres, eller om det ble en av vinterens drømmer som kanskje ikke blir oppfylt. Vi satser på det første :-)

De fargene jeg har plukket ut her hører med til de fargene jeg liker best. Hvit, rosa, lilla, blå og til sist høstfargene. Blooming friday hadde favorittfarge som tema denne uken. Klikk på bildet under om du vil se flere bidrag.


5 kommentarer:

  1. Hei! Det er både hyggelig og nyttig å bruke vinteren til hageplanlegging. Jeg har også blitt veldig inspirert av Hageidyll i Sponvika, og gleder meg veldig til å begynne i hagen :) Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Inspirerende lesning! Morsomt å leke med farger :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Det är härligt att använda vintern för planering av trädgården. Hoppas dina planer blir till verklighet:-)

    SvarSlett
  4. Hei! Inspirerende å se hva du tenker. Det kommer til å bli kjempefint.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Roligt med skiss, växtnamn och bilder. Blir säkert jättefint! :)
    /Kitty

    SvarSlett