Ripsbærgele

I hagen har vi et stort og gammelt ripsbærtre. Opp gjennom åra har vi laget endel saft, men de siste åra har det kun blitt til at vi har plukket noe bær til dessert og til fryseren. Resten har lykkelige fugler fått spise.

I år var bæra seint moden og jeg var kommet til høstmodus før all bær var forsvunnet. En gammel saftkoker ble hentet opp fra kjelleren og jeg satte i gang produksjon av gele.
Det er mange år siden sist denne var i bruk, men den fungerer kjempefint. Jeg koker ut bæra uten sukker i første omgang.
Etter hvert som safta kommer over et visst nivå så siver den over i en annen panne. Så blir det hele kokt opp og blandet med sukker.
Etter hvert tappet jeg det hele over i små frysebeger. Mye enklere enn tidligere når man brukte små glass og etterfylte med smeltet voks for å bevare gelèen.
"Skrapesafta" brukte jeg til å eksprimentere litt med å blande i Balsamicoeddik. Det kommer jeg til å bruke mer av ved en annen anledning.
Det er en vakker farge på ripsgele!
Jammen er det herlig med litt egenprodusert mat. Kjekt å se resultatet og herlig lukt i kjøkkenet. Gus baker boller og grove brød. Kjempegodt med ripsgele på!
Solen skinner her i dag. Kanskje på tide å gå ut for å tømme noen av krukkene for sesongen? 

Ha en riktig fin dag.

5 kommentarer:

  1. Så koselig at du lager ripsgele :) Det er noe med stemningen, når en safter, sylter eller lager gele på gamlemåten. Hjemmekoselig rett og slett. Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  2. Takk for det. Ja, det er koselig. Ha en fin uke du også :-)

    SvarSlett
  3. Så flink du er! Ripsgele smaker kjempegodt, og er vakker å se på, ja :)
    Sånn saftkoker har min mor også.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Så koselig å lese om ripsbærgele, og jammen dukket det opp noen gode barndommsminner om store hjemmebakte brødskiver ute på trappa i barndomshjemmet med ripsbærgele på! :) Ønsker deg en fin høstdag! :) Hilsen Else Britt

    SvarSlett
  5. Så koselig å lese om ripsbærgele, og jammen dukket det opp noen gode barndommsminner om store hjemmebakte brødskiver ute på trappa i barndomshjemmet med ripsbærgele på! :) Ønsker deg en fin høstdag! :) Hilsen Else Britt

    SvarSlett