Nyplanting 2. mai !!!

Til tross for at det stading kommer haggelbyger med jevne mellomrom, klarte jeg ikke å vente lenger med å plante ut noen av sommerblomsterne jeg har kjøpt hos Haug gartneri på Skuggenhaugen. De har stått ute under tak noen dager for å avklimatiseres, og jeg har plantet de på et lunt sted i hagen, så jeg satser på at det går bra.
Tagetes har jeg priklet hjemme. Jeg fikk noen restplanter i gartneriet tidligere. Nydelige blomster, men disse bærer jeg inn og ut hver dag.
En gul Tagetes!
Her er beddet jeg har plantet i.
Her har jeg plantet to spanske Margritter, i sjarterende farger. Bak mot muren har jeg satt ned to gule Margrittter. En kunde hos Haug gartneri fortalte meg at de kommer til å bli større og kraftigere enn vanlige hvite Margritter. 
Spansk Margritt, gule Margritter og miks Petunia. Overlevninger fra i fjor to små Kalifornia Lewisia!
Så har jeg satt ned en Petunia i en mikset farge, rosa og tilnærmet orange i samme plante. Nydelige, kraftige planter som kommer til å bli mye større i løpet av sommeren.
I krukka kommer Peoner som har overlevd to vintre. Håper den vil komme med blomster i år.
Til sist har jeg plantet Hagegjøglere under en Klematis. Hagegjøglerne skal også bre seg godt utover og blomstre hele sommeren. Det ifølge andre kunder som har kjøpt Hagegjøglere hos Haug tidligere år. 


For ei lykke. Mye frister når man jobber i et gartneri. Blir mye handling da. Der er så mange fristende planter som man bare ikke kan la være å kjøpe. Og greit er jo det, inntektene går til en god sak. Under tak på nordsida av huset står mange flere planter og venter på å få sin plass i hagen. 
1. Mai benyttet jeg fridagen til å gå tur i Borgundgavlen. Det er Sunnmøre museum sitt område og det ligger i gangavstand fra oss. Flott rekreasjonsområde.
Her ligger også vakre Borgund kirke.
Ha ei riktig fin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar