Magnolia "Susan" er kommet i jorda

Tidlig i vår kjøpte jeg et lite Magnolia tre, alt for tidlig til å plante ut. Men, det har stått ute under tak og blitt "herdet". Rett før påske fant jeg frem spade, kugjødselkompost og god jord, klar for jobben. Jeg har lest meg til at klima hos oss ikke er det mest gunstige for Magnolia "Susan", men, men, det er lov å ta noen sjangser. Det vil gjerne stå lunt, så jeg fant et forhåpentligvis egnet sted i ly for vinden, rett innenfor hekken.
Magnolia "Susan" en drøy uke etter at jeg plantet treet i hagen. Enn så lenge går det bra, selv om treet fikk en tøff start med storm og regn.

Jeg rakk så vidt å grave et passe hull i jorda før regnet kom!
Magnoliaen fikk stå i ei bøtte vann før jeg plantet det.
Ekstra god jord, anbefalt av gartner.
Sånn var knuppen da treet ble plantet, og så kom regnet....
Samme blomsten ei drøy uke seinere etter at sola hadde varmet ei stund :-)
Vi håper den vil trives hos oss!
Litt sol og litt skygge, i le for vestavær og nordavind.
Nå har sola kommet tilbake til Ålesund og en tur i hagen 1. påskedag viser at kronhjorten ikke fikk has på alle tulipanene våre.
En spesiell tulipan som har kommet år etter år. Vi vet ikke hva den heter for den har vært på Store-Nørve lenger enn oss.
Det samme kan sies om denne tulipanen.
Men, syrinen "Belle de Nancy" har vi plantet selv. Første året i ei stor krukke på terrassen. Våren etter var det bare å gi seg på det. Den krevde mer jord, så da plantet vi den ut i hagen. Nå har den fått masser av knupper. Det er tredje sommeren og den har blomstret hvert år. Og..... den dufter herlig.
Da er påskeferien over og våren et hakk nærmere. Hos oss er det Museører på Bjørka allerede, så da er det bare å sette igang og klippe rosene. Ha ei fin uke :-)
Hjorten liker ikke påskeliljer heldigvis :-)

3 kommentarer:

  1. Hei
    Såg tilfeldigvis at du har planta Magnolia susan, og at du bur i Ålesund. Har sjølv planta ein Magnolia Susan i forfjor, den klarte vinteren så vidt i fjor, og ser ut til å kome bra i år, men utan blomster. Lurer på korleis det går med din? Bur også i Ålesund.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Dessverre ser det ikke ut til å være mye liv i vår Magnolia. Jeg lar den få stå litt til før jeg gir meg helt. Har hørt at det ikke er den enkleste å få til i våre trakter, men hos oss kan det også være at planten ikke var så bra i utgangspunktet. Håper det går bra med din.

      Slett
  2. Per Ole Myklebust18. april 2015 kl. 11:50

    Sikkert lurt å la den stå. Min kom seint i fjor, med kun ett blad! Først seinare på sommaren kom der fleire blad.

    SvarSlett