Mosekrans laget fra bunnen av!

Jeg har tenkt ei stund på hvordan jeg best kan få til en mosekrans. Mose har jeg allerede samlet inn. Jeg har sett en ide om å bygge kransen rundt hønsenetting og vått avispapir, så det gjorde jeg i dag.
Mosekrans bygget opp på hønsenetting og vått avispapir.
Jeg la en bunke aviser i bløt. Deretter klippet jeg av et passelig stykke hønsenetting. Det er sånt som Gus har liggende i kjelleren!
 Klippet hønsenettingen av med avbitertang.
Jeg rullet sammen dryppende våte aviser og la de inn i hønsenettingen. Jeg festet nettingen sammen ved i tvinne sammen klippekantene, det gikk helt greit. Man kan også "sy " den sammen med vikletråd.
Jeg formet ringen forsiktig, startet i ene enden og fortsatte rundt til jeg fikk en noenlunde rund sirkel. For å feste endene sammen til slutt brukte jeg vikletråd. Det ble en del søl med vann, men pytt, pytt. Det var fort å tørke opp.
Så startet jeg å feste mosen på ringen ved å vikle grønn blomstertråd rundt og rundt til jeg var ferdig med hele runden.
For å gi kransen et litt røft uttrykk surret jeg hampetau rund kransen også.
Noen kongler festet med streng og noen buketter med granbar. En gullfugl som vi kjøpte på Fretex for kr 5,- og noen gullkuler fra tidligere julepyntede kranser. Blad fra Gauksyre fulgte med mosen.
Så til sist noen røde bær fra hekken.

1 kommentar:

  1. Hei! Mye frodig kreativitet her! Kan si meg enig i at hønsenetting er et spennende materiale å forme! Ha en fin uke!
    Mvh Eli.

    SvarSlett