Overvintring av uteplanter inne!

Jeg har forsøkt å lese meg litt opp på det med å overvintre planter inne. Vi har foreløpig ikke laget til noen spesiell plass for slik overvintring, så jeg tenker å gjøre et forsøk med å ta noen planter inn i huset. Da forstår jeg ut fra et svar i Norsk Hagetiden at man bør behandle planter med plantevernmiddel før de tas inn. Så, jeg har gått til innkjøp av Provado, både i sprayform og som insekt-pin som skal stikkes ned i jorda i pottene.
Jeg startet med å behandle en Kala. En plante vi har fått i presang av gode venner, og som vi gjerne vil bevare for fremtiden også.
Sånn så den ut da jeg tok den inn. Her må jeg gå løs med saksen.
 

Etter en runde i vaskekjelleren med saks, gaffel, grønnsåpevann, spray og stikkpiller ser den sånn ut. Forhåpentligvis et gode utgangspunkt for videre vekst og blomstring. Og se hva jeg fant............
Dette må vel være frøkapsler. I alle fall satser jeg på det og vil forsøke å tørke de og plante de til våren. Optimisten har troa på dette, i alle fall til det motsatte er bevist :-)
Andre frøsorter er allerede ferdig tørket og skal oppbevares kjølig, tørt og mørkt til neste år.
I første omgang får Kalaen plass i vindfanget, så blir ikke varmesjokket for stort (håper jeg!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar