Tomatplanter i selvvanningskasser

Tomatplantene jeg sådde som frø på kjøkkenbenken i april har vokst mye! De har riktignok ikke fått blomster enda, så om prosjektet blir vellykket gjenstår å se. Jeg har fylt på med mer jord og jeg har "toppet" plantene i håp om å få større avling. Jeg flyttet plantene ut på terrassen i slutten av mai da finværet kom. Som støtte for tomatplantene har jeg festet espalier i pil natur til selvvanningskassene. Det er antagelig vel mange planter i hver kasse, men jeg har tynnet ut noe.
Ekstra jord da kassene ble flyttet ut. Ei kasse på 1 meter og ei på 80 cm

Jeg passer på at bladene vokser inn i espalieret slik at plantene får nødvendig støtte. Kassene står inn til husveggen og flyttes lenger frem når sola skinner og det er varmt. Terrassen er forholdsvis lun men når det regner mye flyttes kassene under takutspringet.
17. mai var tomatplantene fortsatt plassert i stuevindua, men i pinsehelga hadde de stukket seg så mye at noe måtte gjøres! Kjekt å se at ting gror!

Tomatplantene som de står den 12. juni 2013 :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar