Adventsdekorasjon

Da er tiden inne til å lage til adventsdekorasjonen igjen. Ute regner det i virkelig strie strømmer, men ikledd fullt regnsutstyr var jeg ute i hagen og klippet inn siste rester av "Presidenten".

Når klematisen fortsatt blomstrer i slutten av november, så må man nesten gjøre litt stas på den. I tillegg så er den jo lilla.
Som bunndekke i dekorasjonen brukte jeg reinmose som vi sanket i høst. Den fikk ligge i vann ei stund, så var den frisk og fin igjen. I bunnen av fatet ligger oasis, slik at mose og klematis får vann.
Det grønne krystallfatet ha vi brukt til adventsdekorasjon tidligere også. Om du vi se hvordan det ble den gangen kan du klikke her. Da var jeg inspirert av Blomster Finn :-) 
Regner med at vi må gjøre om dekorasjonen før vi kommer til 4. søndag i advent, men det er bare spennende.
Søndag tenner vi det første lyset.
Jula 2013 endte adventsdekorasjonen opp på denne måten.
Hyggelig med litt variasjon :-) 
Ha ei riktig fin 1. advents helg.

Naturkrans av Evighetsblomst, frøbelg av Blodbøk og Sypress

Allerede da vi solgte Evighetsblomsten i Haug gartneri tidlig i vår hadde jeg bestemt meg for å benytte meg av at det er en blomst som liksom skal vare evig.

Vakker i sin første form. Nyutsprunget i gartneriet.
Etter at planten hadde vokst seg stor og fin i hagen vår var det på tide å klippe av endel av de fullt utsprungne blomstene. 
Første gjenbruk var da de hang til tørk over arbeidsbenken i hagen.
Lyser opp med gule blomster - både i sol og i skygge.
Litt usikker på hvordan jeg skulle lage kransen. Forsøkte meg med en isoporring som grunnlag denne gangen. Jeg startet opp med å binde greiner av sypressen som jeg stammet opp tidligere i høst.
Jeg har sanket masse frøkolber fra Blodbøk og synest de er vakre som de er. Disse kommer jeg til å bruke til forskjellige dekorasjoner.
Jeg danderte kransen slik jeg kunne tenke meg den, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle klare å feste dette med blomsterstreng......
........så fant jeg ut at tiden var inne til å investere i en limpistol. Genialt!
Limpistolen fungerte helt ypperlig, og det tok ikke lang tid å få festet både evighetsblomst og bøkfrøkolber til kransen.
Andre gangs gjenbruk av Evighetsblomsten fra Haug gartneri.
Imponerende at den beholder form og farge etter at den er tørket.
Frøbelgene fra Blodbøk gjør seg godt i en slik sammensetning
Alltid hyggelig å lære seg noe nytt.
Koselig med en liten krans som man har laget selv av naturprodukter.
Kransen fant sin plass i hallen.
Til denne kransen brukte jeg altså en isoporring som grunnlag. Deretter bundet med greiner av sypress. Til slutt tørkede Evighetsblomster fra Haug gartneri og frøkolber fra Blobøk. Limpistolen var uunværlig her.

Vintermorgen

Snøen kom som julaften på kjerringa. 
Årets første julerose i blomst
Tidlig morgen
Jeg må innrømme at jeg nøt det den korte tiden snøen lå på trærne.
Ikke umulig at noen av disse krukkene burde vært inne i kjelleren nå!
Må bare ha et billede av dette. Ikke sikkert her blir snø når jula kommer.
Inngangspartiet i vinterdrakt
Etter hvert dukket solen opp
Et glimt av Sula i bakgrunnen - der bor jo "Sulanissen"
Herlig med vintersol i Lysthuset - her tok vi formiddagskaffen denne dagen.
Denne planten fikk hjelp til å fjerne den tunge snøen. Ser ut til å være vintergrønn, selv om den var utgitt for å være en sommerplante da jeg kjøpte den. Har fortsatt ikke klart å finne ut hva planten heter.
Ha en riktig fin kveld.

Fredagens utfordring - "Høydare"

En virkelig "høydare" var det å komme hjem fra Spania den 11. november og finne at det fortsatt blomstrer i hagen og i Lysthuset. Det skulle jo normalt vært vinter no!

Lykkelig over å finne Fuchsiaén i god forfatning i Lysthuset.
Pelargonia står også i full blomst :-)
Enda en Pelargonia med flotte blomster. Snakk om høydepunkt!
Det absolutte høydepunktet i sommer var selvfølgelig Lysthuset.
Denne husker jeg ikke hva heter, men jeg kjøpte den som sommerplante i fjor. Den har overlevd her hos oss og jammen kommer den med blomster nå i november!
Presidenten har klart seg gjennom storm og regn og lyser fortsatt opp i hagen med sine blomster i dag 13. november! Masse knopper har den også fortsatt.
Og for en "høydare" - mørk gule
Kraftige, flotte Løvemunn blomstrer fortsatt mange steder rundt i hagen.
Lys gule
Dyp røde
Til slutt en litt mer sart type ved steingarden. Alle like vakker.
Et riktig høydepunkt var det å komme hjem til en blomstrende hage på denne årstiden, etter 18 dager i Spania. Vi ventet oss egentlig vinter og tilnærmet julestemning.

Vi du se flere høydepunkt, klikk deg inn hos "Bland rosor og bladlöss"

Plutselig hender det!


Fredagens tema i "Bland rosor och bladlöss" er:  Plutselig hender det. Da tenker jeg på et bilde jeg tok den 22. september i år. Jeg skulle besøke min bror og svigerinne som har bygget hus der vår familie tidligere hadde landsted.

I det jeg kom ned den bratte bakken og helt ned til sjøen der eiendommen ligger, så skjedde det! Minner fra barndommens paradis dukket opp med en fantastisk solnedgang ute i havet.
Jeg hadde kun mobiltelefonen med, men fikk heldigvis foreviget dette øyeblikket.
Det er den 4. januar 2015 og Julestjerna dukker frem fra snøen.
Den 29. mai 2015 bretter denne vakre Valmuesøstra seg ut etter at jeg hadde ventet på henne i nesten to år.
En og en halv meter over bakken!
Ha ei riktig fin helg.

Om du vil se flere bidrag til: "plutselig hender" kan du klikke her:


Sommerens prosjekt - tema i Blooming friday

Ukens tema i Blooming fredag er "Sommerens prosjekt" og i år er det ikke tvil om hva vi velger da. Det er selvfølgelig vårt bitte lille hus inderst i hagen, der solen alltid titter inn.
Det er tenkt benyttet som Bod, drivhus og lysthus - et slags allbrukshus på ca 12 m2.
Her er plassen vi disponerer. Det første som måtte skje var å fjerne tørkestativet.......
......det måtte borr og trollkraft til for å fjerne fundamentet!
Så var det bare å begynne i en ende.
En stor del av jobben er faktisk å handle, frakte og trille på plass alt som skal til for å bygge et lite hus.
Graving og støp.
Sementen ble blandet i sementblanderen på stedet.
Til veggene brukte Gus forskalingsblokk og mye armeringsjern.
Isolasjon og armeringsmatte i gulvet.
Reisverk i tre.























Fintenking og god sag - så blir også takbjelkene i vater.
Bygget tar etter hvert form...
Taktro av panel.
Ytterveggene i trykkimpregnert materiale.
Vindu mot vest gir koselig lys utover dagen og kvelden.
Taket er tekket og vannbord på plass.
Firefags glass skyvedør mot syd for å slippe inn så mye sollys som mulig.
Dette bildet er tatt tidlig i dag. Jeg oppdaget at jeg ikke hadde bilde fra denne vinkelen etter at huset var ferdig.
Hyggelig å hente frem gamle skatter fra kjeller og loft.
Veggskapet har vi kjøpt i Sverige i en bruktbutikk der.
Planter som behøver beskyttelse fra vær og vind får plass i huset, sammen med hagemøbler.
Huset brukes også som Lysthus. Hyggelig med elektrisk peis i hjørnet.
Masse levende lys, men også litt elektrisk.


Til våren skal hagemøblene ut på terrassen igjen, og da blir det mer rom for drivhusdelen.
Enn så lenge koser vi oss her, med formiddagsmat og til kveldskos.
Neste års prosjekt blir å beise, male og slamme, ute og inne.
Ha ei riktig fin helg, og vil du se sommerens prosjekt til mange flere bloggere, så kan du klikke her