Mer snø enn på mange år

Jeg laget et innlegg om vinter i hagen forrige uke, men må nesten følge opp med flere bilder nå. Det har nemlig kommet svært mye mer snø de siste dagene.

Litt artig med slike bilder. Ikke hvert år vi får det på denne måten.
Snøen på arbeidsbenken vokser....
.... det øker fra dag til dag!
Gus har hatt mye god trim her....
Snøen må lagres i hagen.
Inn i mellom snøbygene får vi et glimt av sola.
Ikke før har han satt fra seg snøskuffen før nye lag har lagt seg.
Om få dager er all snøen antagelig forsvunnet.
Enda mere snø.....
Hyggelig å kunne spenne på seg skiene rett utenfor døra og gå på skitur.
Ha en fin vinterdag :-) 

Min vinterhage

Tema i Blooming friday denne uka er Min vinterhage - eller Min vinterträdgård! Da fikk jeg det travelt med å gå ut i hagen med fotoapparatet. Lykken er nemlig at akkurat nå er det snø på nordvestlandet av Norge. Selv om det hører med til sjeldenheten at vi har snø liggende over tid her i strøket, så er det likevel det vi forbinder med vinter.

Vinterdrakt utenfor lysthuset med speilbilde av ettermiddagshimmelen i vinduene.
Noen krukker overvintrer ute!
Det er litt koselig når snøen legger seg. Omgivelsene lysner litt av det samme.
Himmelen blir ofte vakker på denne tiden.
Lysene runddt arbeidsbenken i hagen får sitte på litt lenger. Det lyser opp i hagen som ellers vil ligge ganske så mørk.
Himmel og snø
Det blir et spesielt uttrykk i hagen når snøen ligger på busker og trær. Håper vi får ha det slik i noen dager.
Noen hagemøbler står ute fortsatt
...også dette kafèsettet!
Fortsatt litt jul igjen i Lysthuset også :-)
Ikke så langt unna hagen fant vi istapper også.
Her legger jeg ved et lite glimt fra "Høybenken" på Aksla fjellet. Et favoritt utsiktspunkt på tur i nærområdet.
Ha ei riktig fin helg. Se flere  bidrag til Vinterhager her

Drømmer og visjoner 2016


Blooming friday har Drømmer og visjoner i 2016 som tema denne fredagen. Drømmer er ofte vanskelig å beskrive i detalj og visjoner er ikke alltid noe man snakker om offentlig. En drøm og visjon jeg har for hagen dette året kan jeg likevel si noe om.

Visjonen er å få gjort noe med denne delen av eiendommen. Det er inngangen til hagen vår. Slik ser det ut her i dag.
Som man kan se her har de vintergrønne trærne vokst seg godt ut over hellegangen jeg la ned for et par år siden og det er ikke lenger naturlig å gå på hellene.
Denne kjeglegranen utspilte sin rolle og er fjernet.
Små vintergrønne busker og trær vokser og blir større, og kjekt er jo det. Da ser man også for seg nye drømmer.
Det er trivelig med vintergrønne planter ved inngangen, og de skal absolutt få fortsette å vokse her.
Såtegran og Trådsypress får meg til å tenke litt Japansk hage. Tør jeg si det høyt? Det kan være både en drøm og en visjon.
Drømmen er å skape et Japanskinspirert rom i hagen. Jeg tenker at Kulethujaen og Rhododendronplanten kan passe inn i bildet. Baksiden av søppelhuset kan også gli inn i et Japansk miljø.
Rhododendron er vakker når den står i blomst på våren.
Ei etter hvert flott blå Valmuesøster må også få være med i den nye planen. Den vokste seg stor og flott i sommer og ente på mer enn 150 cm høyde. Jeg har latt meg fortelle at når ei Valmuesøster trives et sted så bør den ikke flyttes men det er helt greit, for den passer flott inn her.
Det var spennende dager da knoppene på Valmuesøstra åpnet seg.


Plenen bør erstattes med noe annet. Det kan være grus, sand og spesielle steiner eller det kan være mose og stier av stein. Ideene ligger bak i hodet et sted.
9. april 2015 så det slik ut. Drømmen er å finne en måte å dele opp denne delen av hagen, lage nye stier, finne flotte steiner og planter som kan passe inn og kanskje også et bitte lite vannspeil i en eller annen form.

Hva som skal skille denne delen av hagen fra andre har jeg ikke helt klart for meg enda. Det blir mest sansynlig en form for beplantning. Drømmen blir til etter hvert som arbeidet skrider frem, så vi skal nok finne på noe. En ting er klart.
Her er rom for forandring!

Vil du ser flere drømmer og visjoner kan du klikke på bildet under






Ettermiddagshimmelen i dag

I ettermiddagen var himmelen plutselig et vakkert skue. Måtte bare frem med kameraet straks jeg oppdaget det. Etter en liten stund hadde skyene de vanlige gråtonene.

Jeg var i ferd med å rydde bort siste rester av julepynt da jeg oppdaget det.
Ett vakkert lysspill i skyene.
Det rosa skjæret beveget seg over hele himmelen
Over Sulafjellet var det gull å se.
Det var bare å nyte så lenge det varte. God natt :-) 

Maribels Garden med ukens tema Trädgårdsfärger - tofargede

Bloggen Maribels Garden har en utfordring til ukentlig tema på sin blogg. Denne uken ønsker hun at vi viser tofargede blomster. Det høres spennende, så jeg har søkt i bildearkivet mitt for å finne slike.

Den første jeg fant var denne tofargede Fuchsiaen. Det er første året vi har denne i hagen vår.
Vi har drevet den frem i drivhuset til Haug gartneri på Skuggenhaugen. Dette gartneriet blir drevet av frivillige og inntektene går til hjelpelaget for Haug Boliger. Du kan se mere om dette ved å klikke på navnet.
Jeg har et håp om å kunne overvintre planene i Lysthuset vårt. Kan være det blir for kaldt i løpet av vinteren.
Foreløpig ser det ut til å gå bra, i alle fall med den ene planten!
Løvemunn er også en sommerblomst som kommer fra Haug Gartneri. (se her fra sesongen 2013) Den viser seg å være i alle fall toårig, fordi denne plantet jeg ut i 2014 og den kom flott igjen sommeren 2015. Blir spennende å se om den også overlever til sommeren 2016.
Løvemunn finnes i mange forskjellige farger. Denne har også en liten tendens til tofarge i seg.
Haug gartneri er kjent for sine kraftige og flotte Stemorsblomster. Disse tofargede blomstret ivrig på terrassen vår i 2014.
Den tofargede Blodbeger har jeg sådd fra frø hjemme i vårt eget kjøkken. Det svenske navnet høres triveligere, nemlig  Törnroses Kjortel
Se flere bidrag hos Maribels Garden her  

Ha ei riktig fin første uke i 2016.

Riktig godt nytt år - 1. januar 2016

En liten runde ut i hagen på denne første dagen i det nye året, og hva dukket opp der!

Rød julerose - for aller første gang i vår hage
Denne har jeg ønsket meg lenge, så den er hjertelig velkommen her hos oss. Flott start på det nye hageåret.
Den hvite julerosen er selvfølgelig også nydelig. Den har kommet igjen for andre gang.
Ekstra vakker står den som vokser ved inngangspartiet. Der er det muligens noe lunere. Lykke!
Riktig godt nytt år fra oss her på berget.