Maribels Garden med ukens tema Trädgårdsfärger - tofargede

Bloggen Maribels Garden har en utfordring til ukentlig tema på sin blogg. Denne uken ønsker hun at vi viser tofargede blomster. Det høres spennende, så jeg har søkt i bildearkivet mitt for å finne slike.

Den første jeg fant var denne tofargede Fuchsiaen. Det er første året vi har denne i hagen vår.
Vi har drevet den frem i drivhuset til Haug gartneri på Skuggenhaugen. Dette gartneriet blir drevet av frivillige og inntektene går til hjelpelaget for Haug Boliger. Du kan se mere om dette ved å klikke på navnet.
Jeg har et håp om å kunne overvintre planene i Lysthuset vårt. Kan være det blir for kaldt i løpet av vinteren.
Foreløpig ser det ut til å gå bra, i alle fall med den ene planten!
Løvemunn er også en sommerblomst som kommer fra Haug Gartneri. (se her fra sesongen 2013) Den viser seg å være i alle fall toårig, fordi denne plantet jeg ut i 2014 og den kom flott igjen sommeren 2015. Blir spennende å se om den også overlever til sommeren 2016.
Løvemunn finnes i mange forskjellige farger. Denne har også en liten tendens til tofarge i seg.
Haug gartneri er kjent for sine kraftige og flotte Stemorsblomster. Disse tofargede blomstret ivrig på terrassen vår i 2014.
Den tofargede Blodbeger har jeg sådd fra frø hjemme i vårt eget kjøkken. Det svenske navnet høres triveligere, nemlig  Törnroses Kjortel
Se flere bidrag hos Maribels Garden her  

Ha ei riktig fin første uke i 2016.

13 kommentarer:

  1. Så mange flotte tofargede blomster du har hatt! Fuchsia er nydelige blomster, og det samme med blodbeger. Det svenske navnet er mye bedre, ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, Blodbeger høres litt "creapy" ut :-)

      Slett
  2. Så flotte tofargede! Fuchsiaen er nydelig! Jeg har den ikke selv, men fruen på nabogården har tre flotte eksemplarer, som jeg får lov å ta bilder av :) Ha en fin uke dere også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker. Ja, det blir nok mer Fuchsia her til sommeren :-)

      Slett
  3. Hei!
    Så mange fine du har. Fuchsiaen er flott. Her står de i en mørk frostfri kjeller ribbet for blader. Etter hvert har de blitt store busker. Så jeg håper de klarer denne vinteren også.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg bør bære de ned i kjelleren her. Ville vært hyggelig om de kom igjen til sommeren.

      Slett
  4. Så många fina tvåfärgade växter. Mycket vacker fuchsia, penséen är en favorit hos mig, finns varje år i olika färgnyanser.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Kunne vært spennende å ha flere sorter av fuchsia. De finnes jo i et uttall av farger.

      Slett
  5. Så nydelig svensk navn på blodbeger! Det er jo noe helt annet enn det norske :) jeg synes det var så sommerlig å se dine frodige krukker med blomster. Herlig.

    SvarSlett
  6. !Que planta tan bonita esa enredadera cáliz de sangre...! !Como me gustaría tenerla en mi jardín....

    SvarSlett
  7. Underbara Fuschior! Törnrosa är en favorit.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  8. Min första tanke var också fuchsior när jag såg utmaningen. Det finns många sorter med skarpa färgskillnader på en och samma blomma. Penséer är ett annat klassiskt exempel.
    Ha en bra trettondagshelg!
    Marta

    SvarSlett