Hyttehagen i slutten av august

Det blomstrer og gror i potter og pallekarm og selv om det vel nærmer seg slutten av sommeren så er det fantastisk å være på hytta.

Skaugumbegonia og pelargonia "Otilie"





"Otilie"



Georgine eller Dahlia "Lemon"


Afrikalilje


Inngangsparti på hytta


Litt ommøblering. En viss forberedelse til å samle planter som må overvintre inne.




Fikentre med begynnende frukter. Regner ikke med at de kan bli moden i år


Sjokoladekosmos oppe på bordet. Hentet frem i solen i håp om at blomstene skal springe ut

Foran i hvit krukke er sommergeorgine eller Dahlia med en intens gul farge. På frøposen står det uvanlig fargesterk georginesort som har blomster i vakker kontrast til det mørkt rødglinsende bladverket. Jeg må jo si meg enig, men så kommer det, "sorten er tidlig og ganske hardfør". Tidlig var no så da, tidlig på høsten kanskje. Dette er den eneste jeg har igjen av ganske mange. Noen av de var oransje. Men det er fem år siden jeg sådde de fra frø, så jeg er glad for at i alle fall denne overlevde flyttinga i vår.



Også druene da! Artig at vi får se at det faktisk er en drueplante, men moden regner jeg ikke med at de blir. Forresten, hvem vet, vi har fått varme dager på seinsommeren før.

10 kommentarer:

  1. Ja, det er høst nå, og en må tenke på at noen planter må inn. Her er det temmelig mange, for jeg har så mange hortensia som må inn. De fryser så mye tilbake at da vil de ikke blomstre. Spennende med druene. Jeg har masse druer her, men det er russiske sorter som tåler ned mot -25 grader. Det er små søte druer uten stein.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. De skal være russiske druene her også og skal tåle mye mer kulde enn det vi kommer til å få her. Ha en fin uke du også.

      Slett
  2. Hei Liv.
    Skjønner godt at dere har flyttet til leilighet når dere har en sånn hytte:-)
    Mye som skal inn om ikke så lenge, godt å forberede det. Har litt for mange pelargonia, og har bestemt meg for å kutte ned endel i år. Det blir for mye jobb med tanke på resten av hagen..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  3. Det ser jo veldi fint ut. Så velstelt.
    Åsså er det morro å se sorte stokkroser (forrige innlegg) fordi jeg nettopp har kjøpt en frøpose. Antagelig prøver jeg å så noen allerede nå. Kanskje er det mulig å vinne litt tid før første blomstringen ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg nok. Tror alle frøa jeg sådde kom opp.

      Slett
  4. Det er ren idyll på den koselige hytten deres. Alt er på stell og fortsatt mye å nyte i september.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  5. Hej Liv!
    Vilket fantastiskt ställe ni har.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett