Videreutvikling av Japansk inspirert hage

Vi hadde mye mer jord og flere planter, så da var ikke veien lang til å videreutvikle den såkalt Japansk inspirerte delen av hagen.

Jeg startet med å fjerne skifer og utvide med nye rammer. I bakkant mot hekken la jeg på all torv som Gus hadde gravd opp på andre siden av huset. På den måten fikk vi litt høydeforskjell i bedet.
Neste skritt var å spa bort en sandhaug som lå på dekket på bildet her, også på andre siden av huset. Jeg ville nemlig ha dekket for å unngå at gress og annet skal gro opp under benken.
Etter å ha trillet på all sanden vi hadde liggende ble det endel tilpassing av skifer. Benken må jo stå noenlunde beint.
Veien blir til når man går! Her er det mer torv som på spas opp!
Det skal det utvides mot Syrintreet.
Jeg fant flere store steiner på eiendommen og trillet på mange, mange lass med jord. Renset for ugress, røtter og stein for hånd. Det hører med til historien at jeg koser meg når jeg holder på med dette. Blir litt vel ivrig, så det var faktisk bra at det begynte å regne!  Jeg hadde nok behov for den pausen det gav!
Fineværet kom tilbake og det var heilt greit å fortsette jobben.
Mye god jord som jeg blandet med kugjødselkompost. Her skal det bli flotte planter håper jeg.
Da gjelder det å prøve seg litt frem på hvor de forskjellige plantene skal settes.
Egenprodusert lavendel og hagenellik fra Haug gartneri i front.
Her vil jeg ha flere store steiner til å bygge opp terrenget med.
Jeg fikk litt hjelp til å lempe på stein.
Litt prøving frem og tilbake må til før man blir heilt fornøyd.
Så begynner det å hjelpe på. Bare litt mer jord nå, så kan jeg begynne å plante ut.
Her blir jo plass til en del. Kanskje til og med mer enn det som vil være helt vanlig i en Japansk hage!
Her er Japansk blankmyrt, takløk og kryptimian.
Småkrage og løvemunn under syrinen. Den blå Valmuesøstra blomstrer fortsatt villig.
Frodige dager!
Nå har jeg plantet det jeg hadde tenkt, og litt til!  Hyggelige venninner har gitt meg spennende stauder.
Kanskje har jeg plantet for tett, men da får vi heller fikse på det etter hvert.
En stol plassert så man kan sitte og nyte herligheten.
Nå sier vi oss fornøyd med denne runden og tar pause til vi finner på noe nytt!
Ha en riktig fin dag.

5 kommentarer:

  1. Så flott det har blitt! Japansk hagestil er veldig fint :)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Marit :-) Så hyggelig.

    SvarSlett
  3. Kjempeflott!
    Så inspirerende og flott dere har laget det:)

    SvarSlett
  4. Bra jobbet Liv. Skjønner godt det er deilig å kunne sitte og nyte resultatet :-)
    Eirin

    SvarSlett
  5. Hei!
    Dette ble kjempeflott.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett