Blommig Fredag - Mitt bästa trädägårdstips!

Bland rosor och bladlöss sin tolking av fredagens oppfordring "mitt beste hagetips" er jeg helhjertet enig i. Det viser i bilder mer enn i tekst at man skal kose seg, jobbe sammen og ha mye samvær med andre og slappe av i hagen.

Jeg tenkte litt over hvilke tips jeg kan ha til andre og er kommet til at pallekarmen min kan duge.

I en annonse fra Felleskjøpet fant jeg at de solgte noe de kalte Kupol. Det er et gjennomsiktig plastlokk som er tilpasset størrelsen på en pallekarm.
Det fulgte med en hevearm som fungerer slik at når temperaturen under glasslokket er over en viss temperatur så åpner lokket seg. Magisk å se hvordan dette faktisk skjer.
Jeg startet prosjektet med å beise europallen og pallekarmen i samme farge som huset.
Er man heldig kjenner man til et firma som har mer enn nok av slike og kan gi bort noen.
Kraftige jul kjøpte jeg hos Clas Ohlson.
To av hjula med bremser slik at pallen kan stå stille der man plasserer den.
Hjula gjør også sitt til at pallen kommer høyere opp
Så var det bare å hekte på pallekarmen
Pallen ble klargjort med bunndekke
Jeg valgte å legge noen aviser også for at jorda kan holde litt bedre på fuktigheten.
Så ei blanding av jord og kugjødselkompost...
....før jeg monterte kupolen og hevearmen.
Pallekarmen kan brukes til forskjellig. Her var det litt salat og noen krukker med Dahliaknoller.
Kupolen sørger for at fuktigheten holder seg lenger,
og jula gjør at du kan trille den dit det passer best for øyeblikket.
Vil du se flere hagetips kan du klikke på bildet under:


Ha ei riktig fin helg

18 kommentarer:

  1. Utrolig bra tips! Det ser jo så lettvint ut å ha pallekarm på den måten. Supert få den litt høyere opp.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Så smart løsning! Tusen takk for tipset! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Vad smart att ställa lådan på pallen med hjul på.
    Ha en fin och bra helg
    Kram Meta

    SvarSlett
  4. Vilken fiffig lösning, den har jag inte sett till i Sverige än. Ska hålla utskik efter den. Kram Katarina

    SvarSlett
  5. Smart med hjul på, da!

    SvarSlett
  6. Toppen tips. Hjul och glaskupol.Perfekt.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvarSlett
  7. Så smart med plastkupolen , har inte sett att de sälj i Sverige än. men hoppas den kommer.
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvarSlett
  8. Fiffigt! Undrar också om de finns någonstans i Sverige? Jag har också funderat på liknande lösning utan kupol att ha i växthuset.
    Ha en finfin helg!

    SvarSlett
  9. Smart løsning Liv ! Supert med beisingen, paller,for å få den høyere opp
    for å få den høyere opp, samt hjul:-)
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  10. Det der er et knallbra tips.
    Jeg har både paller og karmer som jeg aldri har brukt.
    Mangler bare kupolen som skal kjøpes.

    SvarSlett
  11. Vad fint du har ordnat med odlingslådan, smart!
    Trevlig helg!
    Gunillla

    SvarSlett
  12. Oj, vilket bra tip! Det där locket får jag bötja spana efter!
    Tusen tack för tipset!
    Ha en fin helg!
    /Anja

    SvarSlett
  13. Men så läckert! Måste också kolla efter ett sånt lock.
    Ha en bra vecka /Lotta

    SvarSlett
  14. Flott tips! Hagestuen min kom på en europalle og nå vet jeg liksom ikke hva jeg skal gjøre med den. For jeg har jo sett så mange som er flinke til å bruke dem. Både innendørs og ute. Å sette på hjul var kjempesmart!

    SvarSlett
  15. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger fra dere alle :-) Det med å sette hjul på pallen var en ide jeg fikk etter at datter vår hadde laget et bord av paller til å ha innendørs. Antagellig et tips fra interiørblader.

    SvarSlett
  16. Supertips Liv!!
    Og så flott at dette plastlokket passet akkurat til pallekarmen...ja det er fantastisk hva litt en kan få til under et lokk:)
    Jeg leter etter noen bøyelige men stabile rør/pinner,vil feste de til list og legge over insekts-nett til kålplantene. Vet du om noen som fører slikt?

    SvarSlett
  17. Skikkelig bra tips! Jeg kjente ikke til at Felleskjøpet solgte slike kupolaer, men de var jo ideelle til en slik pallekarm! Smart å montere hjul så du kan flytte på den også.

    Ha en riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett