Gjenbruk i hagen

I høstferien fikk vi med oss endel spennende materialer hjem. Blandt annet drivved og reinmose. Slike ting som er kjekt å ha når man skal til å lage kranser og dekorasjoner. I første omgang har jeg plassert endel av disse tinga ute i hagen.

Drivved som er kastet i land ved elva i Ottadalen. Spennende form og flott farge.
Det gir litt spenning med drivved i et ellers tamt høstbed
Variert form og farge. Det gir mersmak å kunne hente drivved fra elveløp. Vi må ganske langt avgårde for å finne slikt.
Ut med avblomstrede sommerplanter og inn med drivved.
Sanking av reinmose er heller ikke hverdagskost på våre kanter.
Jeg har ikke erfaring med reinlav fra tidligere, men regnet med at det var greit å legge den i bløt og renske den for diverse rusk og rask.
Når jeg snakker om gjenbruk i hagen, så tenker jeg bl.a. på bruk av restene av et treetasjes bord som jeg kjøpte for noen år side. Jeg trodde det kunne stå ute, men der tok jeg feil. Det som tidligere var tre etasjer er nå blitt to etasjer, og ikke spesielt vakkert. Da kan man altså dekke det med reinmose, litt drivved, noen kongler og litt rogn, så blir det ganske mye koseligere. Stangen som holdt bordet sammen rustet av og den nederste enden fungerer flott til å stikke godt ned i jorda, og bordet blir stående stødig selv om det kommer litt vind.
Her er bordet for noen år siden.
Her er bordet på et tidspunkt da jeg hadde ambisjoner om å pusse det opp. 
Så ser vi bordet slik det fremstår i dag. Gjenbruk!
Hyggelig å pynte litt opp i inngangspartiet. Rognebær gjør susen.
Litt avklipp fra Thujaén legges på jorda for å gi et lite grønt "touch"
Toppetasjen! - så får bordet vare så lenge det vil - Koselig enn så lenge. Underste delen kan kanskje brukes ved en annen anledning.
Herr og Fru Kanin er fortsatt med, sommer som vinter, til glede for barnebarna.
Ha en fin høstdag!

4 kommentarer:

  1. Så fin høstpynt! Gjenbruk er morsomt, og veldig dekorativt med innslag av rust. Ha en fin høstkveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, det er moro å finne nye bruksområder for gamle ting :-)

      Slett
  2. Kjempeflott!
    Så fint etasjebord..og med høstpynt..som står lenge:)
    Likte veldig godt rekveden:)

    SvarSlett
  3. Så fint det ble! Gjenbruk er absolutt en god ting, og det burde folk gjøre mye mer enn bare kjøpe nytt hele tiden. Reinmose har så vakker farge synes jeg :)

    God helg!

    SvarSlett