Kobberpuss med ketchup

Jeg satt og leste en hageblogg, og der dukket det plutselig opp et råd for enkel pussing av kobber. Smør inn kobberet med ketchup, la det stå i 10 minutt. Deretter pusser du ketchupen av med tørkerull for så å skylle godt i varmt vann. Til slutt tørkes kobberet godt. Dette måtte jeg prøve!
Det fungerte svært bra på storkjelen. Raskt og effektivt. Jeg tenke litt på hva i all verden det er vi har i oss når vi spiser ketchup! Kanskje vi får rensa opp i systemet?
Førbilde av kjel og kjelvarmer! Her ble det litt mer "jobbing". Kan ha noe med type kobber?
Den ble blank til slutt, men her måtte flere runder til
Kjelevarmeren er av den helt gamle sorten. Her er det meningen å bruke olje til å fyre opp. Vi har aldri brukt den. I våre dager ville det vel være enklere å bruke telys e.l.
Førbilde av ei kobberkrukke. Det ble ikke så enkelt å få bra men det kan jeg antagelig takke meg selv for. Jeg lot den stå ute i vær og vind i ett halvt år. Jeg trodde aldri at det skulle bli mulig å se at den var av kobber mer. Ketchupen tok store mengder med skitt, men her skulle det mer til. Jeg tok frem Gloria pussepulver og ga en runde med det i tillegg. Det fungerer også bra.
Krukken kunne nok blitt blankere, men forskjellen før og etter er i alle fall kjempestor.

Så da skinner det litt mer her i hus, takket være inspirasjonen fra Villmarkstausa. blogspot.no

frahttp://villmarkstausa.blogspot.no/2014/12/rad-til-kobber.html


2 kommentarer:

  1. I am delighted. In you is very beautiful, festively.
    I fell in love in a teapot, photos and your blog.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
  2. Så flotte kobberting du har. Jeg har arvet noen fine kobberting som ikke blir pusset så ofte. Min mor lærte meg å bruke Gloria pussemiddel. Det er litt mer renslig enn ketchup. Litt Gloriapulver og to dråper Zalo på litt tørkepapir som fuktes med vann. Påføres kobbertingen og skylles vekk med vann. No fikk jeg inspirasjon til å ta fram kobbertingene mine. Ha ei fin adventstid og god jul

    SvarSlett