Første og største tomatplanten fikk komme ut i dag

I dag tok jeg sjansen på å sette den første og største tomatplanten min ut. Temperaturen er fin og meldingene fremover er fortsatt bra temperatur. Det ble riktignok kraftige regnbyger, men jeg satt planten i en lun krok med litt overbygg
To planter satt ned i ei potte. Den har hatt oppveksten sin på rommet til Guro. Det har i noen måneder har gjort nytten som drivhus.
De første blomstene har likevel dukket opp på tomatplantene som har fått vokse opp i stuetemperatur.
Jeg tok en runde i hagen med kamera i morges. Jeg har plantet noen nye stauder i det siste. Hagelaget var på tur til Ellingsøy Hagesenter, og der ble jeg fristet til å kjøpe noe.
Dette er Stor kubjelle eller Pusatilla vulgaris.
Jeg falt også for en nesten svart fiol. "Sorbet Black Delight". Jeg håper at den vil trives i hagen vår og at sneglene ikke spiser den opp.
Mange flotte planter i Hagesenteret..
Interesserte tilhørere til "plantepraten"..
Her viser lederen i Hageselskapet for Ålesund og omegn en STOR krukke, godt hjulpet av sin fru, som gjerne kunne tenkt seg en slik :-)
Men, så tilbake til vår hage. Dette er en lyngplante som blomstrer nå. Jeg la ikke merke til at den hadde maur på seg før jeg så bildet. Håper de ikke ødelegger planten.
Her er en Hagegjøgler kjøpt hos Haug gartneri på Skuggenhaugen.
og en Hagegjøgler til :-) De finnes i mange forskjellige farger.
Fenrikshjertene blomstrer for fullt.
Gul valmuesøster ser ut til å dukke opp snart!
Denne stauden fikk jeg av en hyggelig nabo.
Nemlig en Hagesildre
Bronseblad fikk jeg også og håper den vil trives ved steingarden.
Så var det denne nydelige planten da. Den vokste plutselig opp av ingen ting midt i en grusgang. Jeg syntes den var nydelig og tenkte jeg ville plante den i et bed. Men, så la jeg ut et bilde av den på Hageglade sin side på facebook for å finne ut hvilke plante det er. Svaret var helt klart. Kvitt deg med den med en gang. Det er en svært så villig uplante!! Stankstorkenebb Geranium robertianum. Ja, det er det jeg sier. I hagen lærer man noe hele tiden!
Inne i stuevinduet blomstrer Blodbeger, sådd i januar:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar