Overvintret Kala og ny Kala av frø

Jeg var stor optimist i fjor høst da jeg satte en Kala til overvintring i kjelleren. Jeg har aldri gjort noe slikt tidligere, så da var jeg selvfølgelig spent på hvordan det skulle gå. Vi hadde fått planten i presang og ville gjerne bevare den. Planten hadde visnet godt ned før den ble satt vekk, og jeg fant noe i blomsten som jeg trodde måtte være frø.
Ikke har jeg sett slike frø tidligere, men hva annet kan det være. Dette må utforskes, tenkte jeg!
Etter å ha lest det jeg kom over på nett og i bøker så kunne jeg ikke se at man kunne ta frø av Kala. Derimot sto det å lese at den  vokser ut fra en knoll, og er ei planteslekt i myrkonglefamilien som hører hjemme i sørlige Afrika. Men, men, jeg ville forsøke. Jeg la "funnet" mørkt og kaldt, og tok det fram igjen i februar, fortsatt usikker på om dette var frø. Jeg puttet noe av det i små krukker og behandlet de etter beste oppskrift som staudefrø, med stratifisering og det hele. Ingen ting skjedde i krukkene!
6. februar hentet jeg frem planter fra kjelleren. I hovedkrukka til Kalaen var alt visnet bort og jeg var usikker på om hele planten var "gått heden"
Den fikk likevel en plass i "solen"
Men etter at krukka hadde stått med kun svart jord i flere uker skjedde det plutselig noe, og da gikk det fort :-)
Morplanten vokser fort, og kanskje kan den deles etter hvert.
Frøa ble jeg etter hvert lei av. Mista troa litt, men gjorde et siste forsøk ved å fjerne pottene og sette alt inn i en plastboks med blankt lokk på. Det sto på kjøkkenbenken - jeg planla å tømme alt ut i ett bed i hagen - var lei av rotet, og så plutselig var interessen på topp igjen! Se her hva jeg plutselig fikk øye på!!!
Dette kan jo ikke være noe annet enn en Kala spire :-) Bitte liten men absolutt karakteristisk.
Det er så gøy å se spirer gro :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar