Frø fra Gul Valmuesøster

I disse dager leser vi hagebøker, studerer fagområdet på nett og blir strålende fornøyd når tiden er inne for å kunne gjøre noe med det! Jeg leste i Hageselskapets staudebok at det ikke er vanskeligere å dyrke stauder fra frø enn sommerblomster, men at man da gjerne må starte i januar. Yes!!
Ifølge Tommy Tønsberg sår man på samme måte i begge tilfeller, men... Staudefrø skal stå inne i varmen i ett døgn. Deretter kan man sette pottene ut på et skyggefullt sted slik at sola ikke tørker ut jorda. Legg gjerne litt snø over sier han, men her har vi ikke snø, så da så. Ute i kulden får frøet den påkrevde stratifiseringen eller kuldebehandlingen som vekker frøet fra dvalen. Dette skal jeg forsøke.
Solen skinte i dag og det var fristene å starte jobben ute. 
Jeg hentet opp reine potter fra kjelleren og fylte de med såjord, før jeg bar det hele inn på kjøkkenbenken. Dette hjørnet på eiendommen vår er forresten et svært hyggelig sted som vi har større planer for. Det skal jeg komme tilbake til senere.
I høst samlet jeg inn forskjellige frø. Et av de var frø fra Gul Valmuesøster og det er disse jeg sådde i dag.
Vår valmuesøster har en lysere gul farge.
Gus ordnet med merkingen :-)
Så skal dette få stå på kjøkkenbenken ett døgn.
I morgen plasserer vi det ute på en dertil egnet plass. Det er anbefalt å ha netting over slik at smådyr ikke ødelegger opplegget! Spennende å se hvordan dette går. Er litt optimist, for nå spirer Chilien jeg sådde den 16. januar :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar