Det gror i hagen i ferien og!

Jeg hadde nesten gitt opp å få til noe av Georginefrøene jeg sådde i mars i år. De sto inne lenge, og da jeg tok de ut fikk de på seg lus. Etter flere runder med grønnsåpedusj og skylling satte jeg de i en krok og hadde ikke mye tro på at det skulle bli til noe. Men se da vi kom hjem fra ferie!
"Redskin" Dahlia eller på norsk Sommergeorgine.
Det er moro å se at man kan få til noe slikt av et bitte lite frø.
Den største planten er ganske stor, så vi kan håpe på å få flere blomster etter hvert.
Det hadde regnet kraftig, og en Surfina måtte nå gi tapt. Jeg burde selvfølgelig ikke satt den i en tett bøtte og deretter reist bort. 
Men, Blodbeger som jeg sådde inne i januar, den klarer seg fint og sender stadig ut nye "lenker" med blomster.
Også den som vokser i inngangspartiet. Kjekt!
Busker og trær derimot vokser litt vel fort og sprer seg mer en ønskelig. I alle fall noen av de. Jeg leste i Sunnmørsposten at kommunen går inn for å "bli kvitt" en spesiell hekkplante, Klasespirea, og det er selvfølgelig en vi har, både hjemme og på hytta. Trives over alt! Hadde vi latt være å klippe plenen en sommer så ville hele hagen vært fylt av denne.
Så fin når den står i full blomst. Blomsten kommer i enden av hver grein og ligner på Astilbe, men den velter seg utover. Den sprer seg raskt ved å sende røtter utover i alle retninger. Jeg startet med å klippe den kraftig ned. Her forran terrassen tar den etter hvert alt for stor plass.
Så ble jeg ivrig og gikk løs på røtterne. Ble enig med meg selv at hele hekken skulle vekk. Heldigvis var det greit for Gus også! Det pøserena etter hvert og jeg så mest ut som en sjokolademann til slutt.  Tungt var det og, men med litt list og lempe, tålmodighet og godt redskap så fikk jeg opp endel røtter.
I dag ser det slik ut.
Må vel ut å ta et tak igjen snart!
Det blir litt mer åpent når hekken er borte.
Etter hvert ble det opplett og Gus tok den vintergrønne hekken og Sibirkornellen med hekksaks.  Det lysner.
Opp mot en nabo mot nordøst er til og med Rogna kommet med bær
Rosen "Symphatie" kommer stadig med nye blomster. Herlig.
Denne rosen lever ett tøffere liv mot vest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar